PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikační systémy neslyšících osob II - OPNS1S156B
Anglický název: Communications Systems II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština, český znakový jazyk
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNS1S148B, OPNS1S149B
Je prerekvizitou pro: OPNS1S161B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (15.06.2018)
Předmět Komunikační systémy neslyšících osob II. tematicky navazuje na I. část tohoto předmětu. Rozšiřuje znalosti a podvědomí o komunikačních systémech osob se sluchovým postižením a prohlubuje znalosti spojené (zéjmena) s českým znakovým jazykem. Výuka klade důraz na rozvoj praktických konverzačních dovedností s osobami se sluchovým postižením.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (12.06.2018)

Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni základní konverzace v českém znakovém jazyce na běžná témata, uvedená v sylabu. Předpokládá se schopnost základní komunikace s rodilým mluvčím znakového jazyka a rozšíření celkových komunikačních dovedností s osobami se sluchovým postižením.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (15.06.2018)

HUDÁKOVÁ, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP a Středisko rané péče TAMTAM. ISBN 80-86792-27-7.

KOTVOVÁ, M. a KOMORNÁ, M. Praktický kurz znakované češtiny. Praha: ČKTZJ, 2008. 86 s. ISBN 978-80-87218-26-6.

LANGER, J., PTÁČEK,V., DVOŘÁK, K. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu tudio surdopedie se zaměřením na znakový jazyk 1.,2.,3.,4. (CD-ROM) Olomouc: UP PedF, 2004.

MACUROVÁ, A.  Poznáváme český znakový jazyk (Úvodní poznámky). Speciální pedagogika,  2001, 11(2), s. 69 – 75. ISSN 1211-2720.

MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk IV. Vyjadřování času.. Speciální pedagogika, 2003, 13(2), s. 89 – 98.ISSN 1211-2720.

MACUROVÁ, A., VYSUČEK, P. Poznáváme český znakový jazyk: klasifikátorové tvary ruky. Speciální pedagogika, 2005, 15(4), s. 262-275. ISSN 1211-2720.

POTMĚŠIL, Miloň. Všeobecný slovník českého znakového jazyka. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 2002-2006. 3 sv. ISBN 80-7168-800-2.

SERVUSOVÁ, J. Kontrastivní lingvistika – český jazyk x český znakový jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-07-9.

SLÁNSKÁ BÍMOVÁ, P., OKROUHLÍKOVÁ, L. Rysy přirozených jazyků. Čský znakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka.. Praha : ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-93-2.

SOURALOVÁ, E., HORÁKOVÁ, R. Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferujících český znakový jazyk. Praha: ČKTZJ,  2008. 79 s. ISBN 978-80-87218-08-2.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (15.06.2018)

1.Základní fráze v českém znakovém jazyce, opakování témat: rodina, slovesa, škola, zájmy, volnočasové aktivity, jídlo, pití, vyjádření času.
2. Znakovaná čeština – vymezení pojmu, uživatelé znakované češtiny, legislativní opatření, shody a rozdíly s českým znakovým jazykem, speciální znaky, ukázka vyjádření ve znakované češtině.
3. Vyjádření času – jednotlivé části dne, týdne, měsíce, roční období, krátké vyprávění – denní režim.
4. Český znakový jazyk VII. – bydlení – popis místa, kde vypravěč bydlí, jednoduchý popis bytu či domu, trénink využití znakovacího prostoru.
5. Český znakový jazyk VIII. – popis města – jednotlivé části města (centrum, ulice, náměstí, park, obchod, kostel, most, řeka, křižovatka), znaky větších českých měst.
6. Český znakový jazyk IX. – místní a dálková doprava – dopravní prostředky ve městě, mimo město (metro, autobus, tramvaj, vlak, letadlo, loď) a popis předem zadané cesty ve ZJ.
7. Opakování – souhrn znaků z předchozích seminářů, procvičení.
8. Taktilní znakový jazyk – vymezení pojmu, popis, uživatelé, jednoduchý nácvik komunikace v taktilním znakovém jazyce.
9. Český znakový jazyk X. – téma „Škola a vzdělávání pro sluchově postižené“ a s tímto tématem související komunikace v českém znakovém jazyce (mateřská škola, základní škola, střední, vysoká škola, SOU, gymnázium, učební obory, třída, žáci, studenti).
10. Český znakový jazyk XI. – popis vyučování, školní pomůcky, často používaná vyjádření v prostředí školy.
11. Český znakový jazyk X. – pracovní uplatnění neslyšících osob – studijní a učební obory obory, které jsou často volené neslyšícími, téma „Povolání“ – krátké vyprávění a svém povolání, povolání členů rodiny, eventuálně o představě budoucího či ideálního povolání.
12. Český znakový jazyk XII. – volnočasové aktivity (rozšíření znakové zásoby), zdraví a nemoc (základní znaky související se zdravotním stavem (nachlazení, rýma kašel, bolest hlavy, břicha apod) – popis projevů nemoci.
13. Souhrnné opakování – procvičování probraných tematických celků v ČZJ, nácvik samostatného vyprávění, dialogu na vybrané téma.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (01.02.2018)

Zpracování úkolů zadávaných vyučující.
V rámci zápočtu schopnost konverzace na základní témata o vlastní osobě ve znakovém jazyce.
Aktivní účast na seminářích.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK