PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Problematika edukace žáků se sociálním znevýhodněním - OPNS1S143B
Anglický název: Education of pupils with social disadvantage
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Prerekvizity : OPNS1S134B
Je záměnnost pro: OKNS1S143B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (01.02.2019)
Předmět seznamuje posluchače s problematikou vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Pozornost je věnována samotnému vymezení pojmu „sociální znevýhodnění“ a jeho případným souvislostem s etnickou příslušností, jazykovým a kulturním bariérám ve vzdělávání dětí; v kontextu vzdělávací praxe je pak důraz kladen na podpůrná a vyrovnávací opatření v předškolním a školním vzdělávání dětí pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí (pedagogická a speciálněpedagogická podpora, pomoc asistentů pedagoga, spolupráce pedagogů s rodinami žáků, spolupráce školy s neziskovými organizacemi).
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (01.02.2019)

Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním a možnostmi systematické podpory těchto žáků ve vzdělávacím systému.  

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (03.02.2021)

Výuka v LS 2020/2021 bude až do odvolání probíhat online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. Na výuková setkání se studenti přihlašují prostřednictvím týmu s názvem shodujícím se s názvem předmětu.

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (01.02.2019)

ČLOVĚK V TÍSNI, o.p.s. Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné dětí na ZŠ. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2013. Dostupné také z: https://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1370963166-majinato_web.pdf.

NĚMEC, Jiří, ed. Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků: romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. Brno: Paido, 2012. 221 s. ISBN 978-80-7315-224-6.

NĚMEC, Zbyněk a kol. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Nová škola, 2014. 138 s. ISBN 978-80-903631-9-9. Dostupné také z: http://www.asistentpedagoga.cz/asistence-ve-vzdelavani-zaku-se-socialnim-vzdelavanim

NAVRÁTIL, Stanislav a MATTIOLI, Jan. Systémový přístup ke zvýšení úspěšnosti romských žáků v učení a jeho experimentální ověřování: (závěrečný výstup řešení grantového projektu GA ČR č. 406/00/0050). Brno: Paido, 2002. 107 s. ISBN 80-7315-031-X.

NĚMEC, Jiří. Včela má pilu, aneb, Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 85 s. ISBN 80-210-3727-X.

NIKOLAI, Tomáš a SEDLÁČKOVÁ, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (01.02.2019)

Základní osnovu předmětu tvoří tato témata:
1. Vymezení kategorie sociálního znevýhodnění. Specifické potřeby dětí a žáků se sociálním znevýhodněním.
2. Sociální znevýhodnění a etnická příslušnost. Jazykové a kulturní bariéry ve vzdělávání. Inkluze, integrace a segregace ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním.
3. Podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí v předškolním věku – v mateřských školách, přípravných ročnících.
4. Podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v základních školách, role pedagogů a poradenských pracovníků. Otevřené prostředí interkulturní školy.
5. Role asistentů pedagoga ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Zahraniční inspirace – ethnic assistants.
6. Specifika spolupráce vzdělávacích institucí s rodinami sociálně znevýhodněných žáků.
7. Role orgánů sociálně-právní ochrany dítěte a nestátních neziskových organizací ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Příklady významných NNO aktivních v dané oblasti.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (01.02.2019)

Aktivní účast na výuce (min. 70%), zpracování a obhájení seminární práce + test (v případě neúspěchu dva opravné pokusy).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK