PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová didaktika RJ 3 - OPNR4R032A
Anglický název: Methodology of Russian Language 3
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 10 (99)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D.
Prerekvizity : OPNR4R022A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (01.08.2019)
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi využití informačních a komunikačních technologií ve výuce ruského jazyka, poskytnout jim představu o elektronických (a zejména online) zdrojích, které lze v praxi využívat a také je seznámit s problematikou elektronických a interaktivních učebnic. 1. Internetové zdroje pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách. 2. Internetové zdroje pro studium ruského jazyka na vysoké škole. 3. Sociální sítě ve výuce ruského jazyka. 4. Lingvodidaktický potenciál internetových zdrojů pro výuku ruského jazyka. 5. Elektronická podpora k jednotlivým učebním souborům používaným pro výuku RJ. 6. Interaktivní a elektronické učebnice. 7. Digitální učební materiály – pravidla a zásady pro zpracování. 8. Interaktivní tabule ve výuce ruského jazyka. 9. Nástroje pro vypracování interaktivních učebních materiálů – pravidla a zásady zpracování, prvky interaktivity. 10. Aktivizující metody ve výuce ruského jazyka s využitím ICT. 11. Evropské jazykové portfolio a jeho využití ve výuce ruského jazyka. 12. Mediatext jako nový typ informačního zdroje a jeho využití ve výuce.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (25.04.2021)
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 6 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 12 hodin
Příprava na zápočet 6 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Celková časová zátěž studenta                                90       
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (04.09.2023)

AZIMOV, E. G. Informacionno-komunikacionnyje technologii v prepodavaniji russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-283-3.

KIREJCEVA, A. N. Azbuka testirovanija. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-637-5.

KONSTANTINOVA, L., PRONINA, E., ZUBAREVA, Ju. Elektronnyj učebnik RKI: Sovremennyj obrazovatelnyj resurs novogo pokojenija. Saarbrücken : LAP LAMBERT Academic Publishing, 2014. ISBN 978-3-659-66031-3.

RIES, L., KOLLÁROVÁ, E. (eds.) Svět cizích jazyků dnes: Inovační trendy v cizojazyčné výuce. Bratislava : DIDAKTIS, 2004. ISBN 80-89160-11-5.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.

ROZBOUDOVÁ, L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: izbrannyje aspekty obučenija russkomu jazyku v češskoj obrazovatelnoj srede. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-5073-3.

ŠČUKIN, A. N. Russkij jazyk kak inostrannyj: osnovy učebnikovedenija. Moskva : Izdatelstvo IKAR, 2018. ISBN 978-5-7974-0605-1.

ŠIBKO, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5.

Odborné články v didakticky orientovaných periodických i neperiodických publikacích (tištěných i online).

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (09.09.2022)

Vzhledem k účasti studentů na pedagogických praxích a zrušení části výuky v průběhu měsíce listopadu je přímá výuka realizována v rozsahu 3 hodiny / týden seminář. S ohledem na obsahovou náplň předmětu může být část výuky realizována také hybridní či online formou, a to zejména s cílem, aby si studenti prakticky vyzkoušeli práci v některém z online výukových prostředí.

Obsahově bude výuka vycházet z témat uvedených v anotaci. Semináře budou zaměřeny prakticky a jejich cílem bude rozvíjet zejména praktické dovednosti aplikovat poznatky z dřívějších didakticky orientovaných předmětů do praxe. Studentům budou průběžně zadávány úkoly, které budou společně na seminářích prezentovány, vyhodnocovány a reflektovány. Důraz bude kladen na zapojování moderních technologií jak do procesu plánování, přípravy i realizace úkolů. V souladu s novým RVP ZV bude kladen důraz na to, aby byli studenti schopni v rámci své budoucí profese rozvíjet digitální kompetenci žáků základních i středních škol.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (09.09.2022)

Předpokládá se znalost látky probírané v rámci didaktických předmětů (zejména Oborová didaktika RJ 1 a 2) v předcházejících semestrech.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (04.09.2023)

Předmět je zakonče zápočtem.

Zápočet získají studenti, kteří:

  • se aktivně účastní výuky v rozsahu minimálně 75 % (s výjimkou závažných dlouhodobých nemocí či zahraničních pobytů - vždy po předcházející domluvě),
  • vypracují a včas odevzdají všechny zadané úkoly v požadované podobě a rozsahu,
  • splní všechna průběžná zadání.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (03.08.2019)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7734

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK