Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (05.09.2019)
Předmět prověřuje praktickou schopnost aplikace teoretických lingvodidaktických poznatků při vlastní výuce ruského jazyka na střední škole, jakož i schopnost studenta zvládnout výchovně-vzdělávací proces v jeho nejširších souvislostech. Student prokazuje schopnost využívat všechny jazykové prostředky k formování všech složek komunikační kompetence žáků se zřetelem k jejich individualitě i k specifikům výuky ruštiny na střední škole v českém školním prostředí. V rámci souvislé praxe z ruského jazyka student realizuje vlastní výukovou činnost, vykonává i všechny další činnosti spojené s profesí učitele střední školy, přičemž vypracovává vlastní portfolio a další zadané úkoly. Veškerou činnost student průběžně diskutuje a reflektuje s fakultním učitelem a oborovým didaktikem, po skončení praxe pak následuje podrobná reflexe a zhodnocení celé praxe.
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (17.04.2021)
This course examines the practical ability to apply theoretical lingvodidactic knowledge in the teaching of Russian in primary school, as well as the student's ability to master the educational process in its broadest context. The students demonstrate the ability to use all language means to form all components of pupils' communication competence with regard to their individuality and the specifics of teaching Russian at secondary school in Czech school environment. As part of a practice in the Russian language, the students implement their own teaching activities, perform all other activities related to the profession of a secondary school teacher, while creating their own portfolio and managing other assigned tasks. The students continuously discuss and reflect on all activities with the faculty teacher and the departamental didactics specialist, after finishing the practice there is a detailed reflection and evaluation of the whole practice process.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (25.04.2021)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
90 minut
Samostudium literatury (za semestr)
6 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
4 hodiny
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
12 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
12 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Celková časová zátěž studenta 112,0
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (21.01.2022)
AKIŠINA, А. А., КAGAN, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.
FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.
HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.
JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
KONEČNÝ, J., ROZBOUDOVÁ, L. Didaktika fonetiky a grafiky ruského jazyka v praxi. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. Dostupné z:
Metodičeskaja masterskaja. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-217-8.
RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
ROZANOVA, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva : Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1.
ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.
ROZBOUDOVÁ, L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: rečevyje umenija. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0.
ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: izbrannyje aspekty obučenija russkomu jazyku v češskoj obrazovatelnoj srede. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-5075-3.
ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.
VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (17.01.2024)
1. Specifika výuky RJ na základní škole.
2. Kurikulární a programové dokumenty (SERRJ, RVP ZV, Standardy).
3. Vedení třídy, práce se skupinou.
4. Práce s jazykovými prostředky a rozvoj řečových dovedností na ZŠ.
5. Zapojení ICT do výuky.
6. Specifika didaktických materiálů pro žáky na ZŠ.
7. Motivace a aktivizace žáka.
8. Evaluace a autoevaluace.
9. Hospitace ve výuce a její reflexe.
10. Plánování, realizace a reflexe výukové jednotky.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (16.01.2024)
Požadavky pro splnění Praxe na ZŠ LS 2023/2024
Termín praxe 18. 3. -12. 4. 2024 (pro oba předměty dohromady)
do 15. 3. 2024 odevzdat vypracovaný plán práce na praxi a rozvrh vlastních vyučovacích hodin - jasně v rozvrhu označte náslechy a vlastní výstupy, uveďte přesné časy vyučovacích hodin a místnost + tel. kontakt na vás – viz vzor (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7045)
do 15. 3. 2024 absolvování a splnění kurzu v Moodle UK, předložení certifikátu o absolvování - "Proškolení studentů před pedagogickými praxemi" na https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3351, Heslo: BezpecnaPraxeU
100% účast na souvislé praxi (plný počet vlastních výstupů, hospitace, každodenní přímé zaměstnání studenta ve škole, nelze docházet pouze na vlastní výstupy!!!!!, student asistuje fakultnímu učiteli ve všech jeho činnostech, ve škole má student být po celou dobu, kdy je přítomen fakultní učitel) - absenci nutno nahradit!
realizace minimálně 10 hodin přímé výuky - po praxi odevzdat vypracované přípravy na hodiny s podpisem fakultní učitelky, po každé hodině bude proveden rozbor hodiny s fakultní učitelkou, případně hospitujícím členem KRL
odevzdání záznamů o hospitaci u fakultní učitelky - minimálně 3 hodiny, přičemž s fakultní učitelkou student provede po každé hospitaci rozbor sledované hodiny - v hospitačním záznamu – viz vzor
odevzdání záznamu z jedné vybrané další navštívené činnosti učitelů (jednání předmětové komise, třídnická hodina, pedagogická rada, provozní porada, jednání výchovného poradce či školního preventisty, třídní schůzka, jednání s rodiči, kulturní či sportovní akce školy…)
sestavení a odevzdání tematického plánu pro jednu třídu na jeden rok – nelze kopírovat, co používají ve škole, to má sloužit pouze jako inspirace, student sestaví vlastní tematický plán
sestavení a odevzdání individuálního vzdělávacího plánu pro žáka se speciálními vzdělávacími potřebami – nelze kopírovat, co používají ve škole, to má sloužit pouze jako inspirace, student sestaví vlastní IVP
seznámení se se ŠVP školy jako v obecné rovině, tak zejména se zaměřením na RJ
odevzdání sebereflexe - sebehodnocení vlastních výstupů, co vám šlo a co byste naopak chtěli zlepšit, co vám praxe přinesla…, obsahem sebereflexe musí být i výčet a kvantifikace všeho, čeho se student zúčastní (porady, dozory, studium dokumentů, práce s pomůckami …)
plnění veškerých pokynů fakultní učitelky
pozitivní hodnocení fakultní učitelky (včetně všech mimovyučovacích aktivit)
odevzdání portfolia se VŠEMI požadovanými materiály do 23. 4. 2024