PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Lingvokulturologie - OPNR2R123B
Anglický název: Linguo-culturology
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (20.05.2017)
Cílem předmětu je seznámit studenty s principy rozvíjení interkulturní kompetence žáků v kontextu multikulturního prostředím současných českých škol. Předmět vychází z obecných poznatků lingvokulturologie, vztahů jazyka a kultury a interkulturní komunikace, které aplikuje do výuky ruského jazyka. Studenti jsou vedeni k vytváření vlastních výukových pro rozvoj interkulturní kompetence žáků.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (20.05.2017)

Cílem předmětu je seznámit studenty s principy rozvíjení interkulturní kompetence žáků v kontextu multikulturního prostředím současných českých škol. Předmět vychází z obecných poznatků lingvokulturologie, vztahů jazyka a kultury a interkulturní komunikace, které aplikuje do výuky ruského jazyka. Studenti jsou vedeni k vytváření vlastních výukových pro rozvoj interkulturní kompetence žáků.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (20.05.2017)

Základní literatura

CHROLENKO, A. T. Osnovy lingvokul´turologii. 4. vyd. Moskva : Flinta, 2008. ISBN 978-5-89349-681-9.

KOSTKOVÁ, K. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno : Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6035-7.

MASLOVA, V. A. Lingvokul´turologija. 3. vyd. Moskva : Izdatel´skij centr Akademija, 2007. ISBN 978-5-7695-4398-2.

TER-MINASOVA, S. G. Jazyk i mežkul´turnaja kommunikacija. Moskva : Slovo, 2008. ISBN 978-5-387-00069-0.

VEREŠČAGIN, J. M., KOSTOMAROV, V. G. Jazyk i kul’tura : lingvo-stranovedenije v prepodavanii russkogo jazyka kak inostrannogo. 4. vyd. Moskva : Russkij jazyk, 1990.

 

Doporučená literatura

BOLDYREV, V. E. Vvedenie v teoriju mežkul´turnoj kommunikacii. Moskva : Russkij jazyk – Kursy, 2009. ISBN 978-5-88337-213-0.

GRIŠAEVA, L. I., CURIKOVA, L. V. Vvedenie v teoriju mežkul´turnoj kommunikacii.4. vyd. Moskva : Izdatel´skij centr Akademija, 2007. ISBN 978-5-7695-4410-1.

PAVLOVSKAYA, A. Rossija i russkije. Moskva : Centručebfil´m, 2010. ISBN 978-5-91709-006-1.

SHAKLEIN, V. M. Cultural Linguistics : Past. Present. Future. San Francisco : BM Publishing, 2013. ISBN 978-0-9915171-2-1.

ZINČENKO, V. G., ZUSMAN, V . G., KIRNOZE, Z. I. Mežkul´turnaja kommunikacija : ot sistemnogo podchoda k sinergetičeskoj paradigme. 2. vyd. Moskva : Flinta, 2008. ISBN978-5-89349-472-3.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (20.05.2017)
  1. Vztahy jazyka a kultury, interkulturalita, vymezení základních pojmů, multikulturní prostředí českých škol.
  2. Lingvokulturologie jako vědní obor, východiska, předmět zkoumání, základní kategorie.
  3. Lingvokulturologická analýza jazykových jevů.
  4. Pojetí interkulturní kompetence v pedagogických dokumentech.
  5. Interkulturní komunikační kompetence a její modely a složky.
  6. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce ruského jazyka na základní a střední škole.
  7. Reálie a jejich využití ve výuce ruského jazyka, výběr kulturologického materiálu.
  8. Národně-kulturní sémantika slov a frazémů ruského jazyka a jejich didaktické zpracování.
  9. Texty ústní lidové slovesnosti a jejich didaktické zpracování.
  10. Umění jako nositel kulturní informace a jeho využití ve výuce ruského jazyka.
  11. Neverbální prostředky jako projev národní kultury.
  12. Hodnocení interkulturní kompetence.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (21.01.2022)

Требования к зачету:

1.      Посещение занятий - 35%

2.      Участие в дискуссиях, выполнение классных работ - 20%

3.      Выполнение практической самостоятельной (домашней работы) - 20%

4.      Итоговая работа - реферат + презентация и выступление с результатами исследования в аудитории - 25%

 Для получения зачета минимальное кол-во баллов - 75.

 

Темы для рефератов:

(Допускается выбор темы исследования самостоятельно при согласовании с преподавателем).   

1.      Лингводидактика как междисциплинарная дисциплина. (Необходимо продемонстрировать и доказать связь лингводидактики с другими научными дисциплинами).

2.      Концептосфера языка как аспект лингвокультурологии. (Необходимо рассмотреть основные положения лингвокультурологии о концептосфере языка и ее роль при обучении инофонов)

3.      Проблемы организации интеркультурного общения в средних школах Чехии. (Привести примеры сложностей интеркультурного общения и предложить решение проблемы)

4.      Невербальное общение как аспект лингвокультурологии. Толкование языковых невербальных средств (герменевтический аспект) в интеркультурной коммуникации. (Необходимо привести приметы ложной и неложной трактовки невербальных средств выржения).

5.      Основные принципы отбора дидактического материала при обучении интеркультурному общению в средней школе. (Необходимо отобрать и продемонстрировать дидактический материал, обосновать принципы его отбора и показать, как его применять в школе).

Примечание: формулировка тем может быть подвергнута корректировке.

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK