PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika RJ IV - OPNR2R114A
Anglický název: Russian Language Teaching Methodology IV
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D.
Prerekvizity : OPNR2R109A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (20.05.2017)
Cílem kurzu je komplexně seznámit studenty s aktuální situací a aktuálními trendy ve výuce ruského jazyka v českém školním prostředí se zaměřením především na praktickou přípravu studenta na výuku ruštiny na základní a střední škole. V rámci kurzu studenti zpracovávají vlastní výukové materiály, které prezentují a hodnotí z jednotlivých lingvodidaktických hledisek, přičemž jsou plně využívány získané teoretické poznatky i praktické dovednosti z předchozích kurzů Didaktika I-III a z vlastní výukové činnosti realizované v rámci výkonu souvislé praxe z ruského jazyka na ZŠ a SŠ.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (20.05.2017)

Cílem kurzu je komplexně seznámit studenty s aktuální situací a aktuálními trendy ve výuce ruského jazyka v českém školním prostředí se zaměřením především na praktickou přípravu studenta na výuku ruštiny na základní a střední škole. V rámci kurzu studenti zpracovávají vlastní výukové materiály, které prezentují a hodnotí z jednotlivých lingvodidaktických hledisek, přičemž jsou plně využívány získané teoretické poznatky i praktické dovednosti z předchozích kurzů Didaktika I-III a z vlastní výukové činnosti realizované v rámci výkonu souvislé praxe z ruského jazyka na ZŠ a SŠ.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (21.01.2022)

Základní literatura

Аkišina, А. А., Кagan, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

Аkišina, А. А. Russkij jazyk v igrach : učebnoje posobije. Moskva : Russkij jazyk. Kursy. 2012. ISBN 978-5-88337-247-5.

EIBENOVÁ, K., VAVREČKA, M., EIBENOVÁ, I. Hry ve výuce ruštiny. Brno : Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0365-8.

KOSTELECKÁ, Y. Žáci-cizinci v základních školách : fakta, analýzy, diagnostika. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-630-7.

KOSTKOVÁ, K. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno : Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6035-7.

NĚMEC, J. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-191-1.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.

ROZBOUDOVÁ, L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: rečevyje umenija. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: izbrannyje aspekty obučenija russkomu jazyku v češskoj obrazovatelnoj srede. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-5075-3.

VEREŠČAGIN, J. M., KOSTOMAROV, V. G. Jazyk i kul’tura : lingvo-stranovedenije v prepodavanii russkogo jazyka kak inostrannogo. 4. vyd. Moskva : Russkij jazyk, 1990.

 

Doporučená literatura

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

VASILYEVA, E., GETMANENKO, N., KORICINSKA, L. Novye prijemy podderžanija vysokoj motivacii při obučenii RKI. Journal of the centre of international education. Philology. №1. Moskva : MGU, 2013. s. 124-129. ISSN 2074-8361.

Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách.

Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (20.05.2017)
  1. Hodina ruského jazyka jako základní výuková jednotka.
  2. Kontrola a hodnocení ve výuce ruštiny na základní a střední škole, práce s chybou.
  3. Využití standardu pro základní vzdělávání v oboru ruský jazyk.
  4. Motivace ve výuce ruštiny na základní a střední škole.
  5. Jazykové hry ve výuce ruštiny na základní a střední škole.
  6. Specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce ruštiny.
  7. Charakteristika výukových materiálů a výukových prostředků pro žáky s SVP.
  8. Žáci-cizinci ve výuce ruštiny.
  9. Rozvíjení interkulturality ve výuce ruštiny na základní a střední škole.
  10. Práce s reáliemi ruského jazyka.
  11. Specifika výuky ruského jazyka na středních odborných školách.
  12. Výuka odborného ruského jazyka.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (21.01.2022)

1. Aktivní účast na seminářích,povoleny jsou max. 2 absence za semestr.

2. Průběžné, včasné plnění všech zadaných úkolů dle stanovených požadavků.

3. Vypracování všech vlastních didaktických materiálů, které jsou zadány v elektronickém kurzu Didaktika ruského jazyka IV v systému moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5742), a to dle uvedených pokynů. Termín odevzdání didaktických materiálů je 26. 4. 2022. Pozdní odevzdání je nepřípustné.

V případě nepříznivé epidemiologické situace bude výuka probíhat na platformě Microsoft Teams a zápočet bude realizován ústně při zapnutí webkamery.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK