PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie pedagogického výzkumu II - OPNQ4P021A
Anglický název: Methodology of Educational Research II
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 12 / 26 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Vyučující: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Prerekvizity : OPNQ4P011A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (15.09.2019)
Předmět navazuje na předmět Metodologie pedagogického výzkumu I. V tomto navazujícím předmětu je kladen důraz na kritéria provádění kvalitního pedagogického výzkumu a také na seznámení se s pokročilejšími metodami pedagogického výzkumu. Jsou probírány experimentální designy, smíšené výzkumy, pokročilejší analýzy zpracování dat včetně ukázek v konkrétních softwarech. V předmětu jsou probírány i metody užívané v mezinárodních srovnávacích výzkumech. Cílem předmětu je připravit studenty na samostatné provedení pedagogického výzkumu. Dále by studenti měli být schopni analyzovat metodologický postup v odborných studiích a také kriticky posoudit české školství na základě znalosti o mezinárodních srovnávacích výzkumech ve vzdělávání. 1. Kritéria pro kvalitní provádění výzkumu, měření validity a reliability. 2. Experimentální designy v pedagogickém výzkumu: modely, příklady využití, interní a externí validita, hrozby validity v experimentálním výzkumu. 3. Smíšený výzkum v pedagogice: podstata, modely, jednofázové plány, příklady využití. 4. Příklady analýzy dat ve smíšeném výzkumu. 5. Inferenční statistika: regresní modely, faktorová analýza, shluková analýza, sématický diferenciál. 6. Práce se softwary pro analýzu dat z kvalitativního a kvantitivního výzkumu. 7. Mezinárodní srovnávací výzkumy ve vzdělávání: příklady těchto výzkumů, metodologické zpracování dat z těchto výzkumů, výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (15.09.2019)
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Gay, L.R., & Mills, G.E. (2018). Educational Research: Competencies for Analysis and Application. New York: Pearson.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Hendl, J. (2015). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
Straková, J. (2016). Mezinárodní výzkumy výsledků ve vzdělávání. Metodologie, přínosy, rizika a příležitosti. Praha: Univerzita Karlova Pedagogická fakulta.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (15.09.2019)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7983

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK