PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika pedagogických věd I - OPNQ4P012A
Anglický název: Didactics of Educational Sciences I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 20 / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Vyučující: Angie Moore, M.A.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Korekvizity : OPNQ4P011A
Je korekvizitou pro: OPNQ4P011A, OPNQ4P013A
Je prerekvizitou pro: OPNQ4P035B, OPNQ4P022A, OPNQ4P036B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (01.09.2021)
Předmět přináší orientaci v kurikulu pedagogických předmětů na různých typech škol, propojuje teoretické poznatky s didaktickou analýzou konkrétních výukových situací ve výuce pedagogiky. Vede studující k porozumění základním plánovacím, výukovým, organizačním a evaluačním činnostem učitele.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (01.09.2021)

Studující charakterizují a uvedou do souvislostí základní didaktické pojmy v kontextu výuky pedagogických předmětů. Prokáží orientaci v kurikulu výuky pedagogických věd na středních školách, porozumí principům didaktické analýzy učiva.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.08.2021)

Předmět má 5 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.09.2019)

Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.

Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.

Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.

Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart.

Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.

Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (15.10.2021)

1. část

  • průběžné plnění úkolů v e-learningu
  • aktivní účast na seminářích
  • vypracování portfolia
  • docházka min. 70%

Zadání všech úkolů bude upřesněno na semináři a v LMS Moodle.

2. část

  • písemná zkouška - studenti mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (01.09.2021)

1. Portfolio, druhy, formy a účel. Didaktické portfolio.
2. Výuka pedagogiky na středních školách a observační praxe v oboru. Hospitačním záznamy, nástroje posuzování kvality výuky pedagogiky.
3. Kurikulum pedagogických předmětů na Pedagogickém lyceu: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa.
4. Kurikulum pedagogických předmětů v oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa.
5. Kurikulum pedagogických předmětů v oboru Sociální činnost: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa.
6. Kurikulum pedagogických předmětů oboru Pedagogika pro asistenty ve školství: pojetí, cíle, tematické celky a výstupy. Potřeby žáků ve výuce, profil absolventa.
7. Učebnice pedagogiky pro střední školy.
8. Komplexnost cílů výuky pedagogiky, klíčové kompetence a očekávané výstupy.
9. Struktura přípravy učitele na vyučování. Modelová didaktická analýza učiva vybraného tematického celku.
10. Reflexe a hodnocení přípravy na vyučovací hodinu, kritéria materiálů v didaktickém portfoliu.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (21.12.2023)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15685

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK