PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Srovnávací pedagogika - OPNQ3P042A
Anglický název: Comparative Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
Prerekvizity : OPNQ3P024A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.05.2020)
Předmět srovnávací pedagogika jako jedna z hlavních pedagogických disciplín zkoumá pedagogické jevy a fakta, školské systémy a současně porovnává jejich shody a rozdíly ve dvou nebo více zemích. Odpovídá na otázku, kam směřuje vzdělávání ve světě a jakými metodami se dnes vzdělávací systémy objektivně porovnávají. Na základě analýz nabízí hodnocení stavu českého školství ve srovnání se vzdělávacími systémy v zahraničí. Cíl: Student má porozumět předmětu a metodám srovnávací pedagogiky a je schopen kriticky prostřednictvím komparace posuzovat náš školský systém na základě znalostí vývojových trendů u nás i ve světě. Obsahové vymezení: 1. Srovnávací pedagogika jako vědní disciplína. 2. Předmět, metody, funkce srovnávací pedagogiky. 3. Vývoj srovnávací pedagogiky. 4. Analýza vzdělávacích systémů v zahraničí 5. Typologie školských systémů. 6. Světové a evropské trendy v oblasti školství., globalizace 7. Srovnání v oblasti řízení školství. 8. Analýza českého vzdělávacího systému z hlediska světových trendů (srovnání podle jednotlivých školských úrovní). 9. Mezinárodní porovnávání vzdělávacích výsledků žáků a studentů. 10. Školské reformy v zahraničí.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.05.2020)

GREGER, D. (ed.). (2007). Srovnávací pedago­gika: proměny a výzvy. Praha: PedF UK.

PROKOP, J. (2003). K otázkám srovnávací pedagogiky. Praha: Karolinum.

PROKOP, J. (2009). Reformy školství a vzdělávaní ve světě. In PRŮCHA, J. (Ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 564-569.

PRŮCHA, J. (2012). Srovnávací pedagogika. Praha: Portál.

PRŮCHA, J.  (2018). Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: Wolters Kluwer.

RÝDL, K., PROKOP, J. (2003). Inovace školských systémů. Praha: ISV.

STRAKOVÁ, J. (2016). Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání. Metodologie, rizika, přínosy a výsledky. Praha: PedF UK.

WALTEROVÁ, E. (2006). Srovnávací pedagogika. Vývoj a proměny v globálním rozměru. Praha: PedF UK.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.05.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7986

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK