PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Antropologická dimenze výchovy - OPNQ3P041A
Anglický název: Anthropological Dimension in Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, KLP [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Prerekvizity : OPNQ3P034A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (13.09.2022)
Předmět analyzuje antropologický rozměr výchovy a vzdělávání, kontextualizuje stěžejní teoretické problémy výchovy člověka coby biosociální bytosti. Na příkladech konkrétních výchovných otázek jsou naznačeny jejich interdisciplinární souvislosti a přesahy k přírodovědným i společenskovědním oborům. Jako východisko prezentace antropologické dimenze ve výchově je využit koncept tzv. antropologických konstant a kulturních univerzálií.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (13.09.2022)

Cílem předmětu je rozvinout schopnost studentů vnímat teoretické otázky ve výchově prizmatem integrální antropologie, tzn. s ohledem na člověka, jeho determinanty, vztahy i potřeby.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (22.05.2020)

Cichá, M. (Ed.). (2014). Integrální antropologie. Praha: Triton.

Hábl, J. (2015). Aby člověk neupadal v nečlověka: Komenského pedagogická humanizace jako antropologický problém. Červený Kostelec: Pavel Mervart.

Palouš, R., Svobodová, Z. (2011). Homo educandus: Filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum.

Pelcová, N. (2004). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum.

Sokol, J. (2010). Etika a život: Pokus o praktickou filosofii. Praha: Vyšehrad.

Soukup, M. (2015). Základy kulturní antropologie. Červený Kostelec: Pavel Mervart.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (13.09.2022)

1. Koncept integrální antropologie a vztahy antropologie k pedagogice.
2. Přehled pedagogicky relevantních disciplín a subdisciplín moderní antropologie.
3. Tzv. antropologické konstatny a kulturní univerzálie jako východisko pedagogického myšlení.
4. Holistický a systemický přístup k člověku.
5. Pedagogická antropologie v minulosti a dnes.
6. Aktuální témata v soudobém antropologickém diskurzu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK