PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie výchovy - OPNQ3P034A
Anglický název: Theory of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
Prerekvizity : OPNQ3P014A
Je prerekvizitou pro: OPNQ3P041A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.05.2020)
Předmět teorie výchovy je jednou ze základních pedagogických disciplín, která se zabývá systematizací a uspořádáním věd o výchově, jejich cíli, metodami, formami, prostředky a podmínkami. To vše prostřednictvím analýzy a srovnáním různých teorií, směrů a výchovných ideologií, které poskytují řadu teoretických modelů a způsobů myšlení o výchovném procesu. Cílem předmětu je otevřít se pluralismu v oblasti edukace. Studentovi oboru pedagogika má posloužit jako mapa, která mu může ukázat cestu ve spletitosti pedagogických teorií, směrů a ideologií. Obsahové vymezení: 1. Vymezení předmětu teorie výchovy. 2. Tři základní teoretické pilíře, o které se pedagogika opírá: filosofie, ideologie a teorie. 3. Filosofie a pedagogika (idealismus, existencialismus aj.) 4. Ideologie a pedagogika (konzervatismu, liberalismus aj.) 5. Teorie a pedagogika (esencialismus, progresivismus aj.) 6. Kritické teorie v pedagogice.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.05.2020)

BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.

JEDLIČKA, R. (Ed.) (2014). Teorie výchovy – tradice, současnost, perspektivy. Praha: Karolinum.

PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích 2. poloviny 20. století. Praha: Karolinum.

PROKOP, J. (2009). Teorie výchovy. In PRŮCHA, J. (Ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 661- 666.

PROKOP, J. (2009). Kritické teorie o škole a vzdělávání. In PRŮCHA, J. (Ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 846 - 851.

PROKOP, J. (2009). Ideologické možnosti interpretace edukační reality. In JANÍK, T., ŠVEC, S. a kol. K perspektivám školního vzdělávání. Brno: Paido, s. 35-49.

PRŮCHA, J. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál.

SINGULE, F. (1992). Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN.

STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. Praha: Grada.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.05.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7996

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK