PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální pediatrie - OPNQ3P031A
Anglický název: Social Pediatrics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNQ3P021A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.05.2020)
Předmět na základě vybraných poznatků z pediatrie a systematickým výkladem základů sociální pediatrie seznamuje studenty s principy moderní zdravotní péče se zvláštním zřetelem ne období dětství. Předmět umožňuje aplikovat poznatky z oblasti zdravovědy v nových souvislostech. Pojetí a organizace pediatrické péče - preventivní i léčebná. Základní sociálně demografické údaje, sociálně patologické jevy z hlediska jejich výskytu a očekávaných trendů v populaci. Dokumenty garantující zdravý vývoj dětí (Úmluva o právech dítěte, Světová deklarace o přežití, ochraně a vývoji dítěte). Ohrožení a postižení různých skupin dětí a způsoby řešení vzniklých problémů (interdisciplinární práce). Cílem předmětu je na základě vybraných poznatků z pediatrie a systematickým výkladem základů sociální pediatrie seznámit studenty s principy moderní zdravotní péče se zvláštním zřetelem na období dětství. Obsahové vymezení: 1. Organizace preventivní a léčebné péče o děti a dospívající. 2. Propojení biologického a sociálně-psychologického vývoje dětí s problematikou možného poškození zdraví dětí s akcentem na prevenci. 3. Chronicky nemocné dítě ve škole a školském zařízení. 4. Sociální pediatrie jako vědní obor - historie, etapy poznání dítěte a dětství. 5. Demografické údaje a demografické trendy. 6. Význam rodiny pro dítě, potřeby a práva dítěte. 7. Poruchy funkce rodiny a rodičovství. 8. Ohrožené dětí a způsoby řešení vzniklých problémů (interdisciplinární spolupráce).
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.05.2020)

Dunovský, J. (ed.). Sociální pediatrie. 1. vyd. Praha : Grada, 1999. 297 s. ISBN 80-7169-254-9

Kukla, L. Úvod do sociální pediatrie. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2007. 44 s. ISBN 978-80-7040-990-9.

Ludíková, B. Základy pediatrie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 153 s. ISBN 978-80-244-3727-9.

Nožířová, J. Náhradní rodinná péče. Praha: Linde Praha, 2012. 94 s. ISBN 978-80-86131-91-7.

O`Callaghan, Ch.; Stephenson, T. Pediatrie do kapsy. 2. přepr. vyd. Praha : Grada, 2005. 434 s. ISBN 80-247-0933-3

Velemínský, M. et al. Vybrané kapitoly z pediatrie. 6. vyd. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2009. 176 s. ISBN 978-80-7394-182-6.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK