PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie pedagogického výzkumu I - OPNQ3P014A
Anglický název: Methodology of Educational Research I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Korekvizity : OPNQ3P011A
Je korekvizitou pro: OPNQ3P011A
Je prerekvizitou pro: OPNQ3Q043A, OPNQ3P106B, OPNQ3P109B, OPNQ3P024A, OPNQ3P034A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (22.05.2020)
Předmět připravuje studenty na samostatné provádění jak kvalitativního, tak kvantitativního výzkumu v pedagogice. Studenti se učí samostatně zpracovávat data z kvalitativního a kvantitativního výzkumu a jsou připravování ke psaní výzkumné zprávy a odborného textu v pedagogice s důrazem na kvalitní popis metodologického zpracování dat. Cílem předmětu je, aby studenti byli schopni provést kvalitativní a kvantitativní výzkum zvoleného pedagogického tématu. 1. Popis jednotlivých kroků v kvalitativním a kvantitativním výzkumu. 2. Charakteristika dobrého výzkumného tématu, formulace výzkumného problému.Zdroje informací v pedagogickém výzkumu. 4. Kvalitativní výzkum v pedagogice: zakotvená teorie, případová studie, etnografie, biografický design. 5. Kvantitativní výzkum v pedagogice: dotazníková šetření, didaktické testy, typy škál. 6. Typy výběrů a základní metody sběru dat v kvalitativním a kvantitativním výzkumu. 7. Deskriptivní statistika: míry polohy, míry variability, korelační koeficient, grafické zpracování dat. 8. Základy inferenční statistiky: t-test, F-test, chí-kvadrát test. 9. Prezentace výsledků výzkumu: psaní výzkumné zprávy, odborného textu. 10. Příklady výzkumů v pedagogice publikované v mezinárodních odborných časopisech.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (22.05.2020)
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Gay, L.R., & Mills, G.E. (2018). Educational Research: Competencies for Analysis and Application. New York: Pearson.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Hendl, J. (2015). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
Hinkle, D.E., Wiersma, W., & Jurs, S.G. (2003). Applied Statistics for the Behavioral Sciences. Boston : Houghton Mifflin,
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
Shults, K.S., Whitney, D.J., & Zickar, M.J. (2014). Measurement Theory in Action: Case Studies and Exercises. New York: Routledge.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (22.05.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7980

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK