PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář integrální antropologie II - OPNQ3B102C
Anglický název: Seminar of Integral Anthropology II
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.05.2020)
Předmět seznamuje se základními teoretickými pojmy a přístupy ke konstruování genderové identity a odlišnosti, konceptuální osnovou současného feminismu (humanistický, diferenční a poststrukturalistický přístup). Zkoumá se vznik a vývoj genderového řádu v určitých kulturách a společenstvích, způsoby jeho naturalizace, jeho internalizace prostřednictvím socializace a sociální kontroly, zahrnující mj. i jeho somatizaci, symbolické násilí apod. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními teoretickými pojmy a přístupy ke konstruování genderové identity a odlišnosti, konceptuální osnovou současného feminismu, s praktickou aplikací genderového přístupu v interpretaci vztahové a komunikační problematiky v rodinách. Obsahové vymezení: 1. Sociální konstrukce gender/rodu, vznik a vývoj genderového řádu v kultuře a společenstvích, formy internalizace těchto hodnotových orientací procesem socializace i personalizací. 2. Diskurz o odlišnosti mužů a žen (vývojové hledisko), psychologický vývoj ženy a nové teorie vývoje muže v evolučně psychologickém přístupu, problematika transgrese a subverze. 3. Tělovost a sexualita, sebeprožívání konstruování feminity a maskulinity, představy o těle, prožívání těla, problematika body image. 4. Proměny sociálně-partnerského chování v souvislosti se změnou sociokulturního klimatu, globalizace, z hlediska gender. 5. Feministické teorie a jejich začlenění do soudobého teoretického myšlení (feminismus humanistický, diferenční a poststrukturalistický).
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.05.2020)

Formánková, L. et al. Gender a rovnováha moci: podpora rovného přístupu žen a mužů do řídicích pozic v sociálním a konvenčním podniku v České republice. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2015.

Janošová, P. Gender v práci se školními dětmi. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011.

Labischová, D., Gracová, B. Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011.

Jarkovská, L. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013.

Smetáčková, I., Jarkovská, L. Gender ve škole: příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Vyd. 1. Praha: Otevřená společnost, 2006.

Hrdličková, A. Úvod do gender studies [CD-ROM]. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2008.

Smetáčková, I., Braun, R. Homofobie v žákovských kolektivech: homofobní obtěžování a šikana na základních a středních školách - jak se projevuje a jak se proti ní bránit: doplňkový výukový materiál pro ZŠ a SŠ včetně didaktické aplikace tématu. Praha: Úřad vlády České republiky, 2009.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.05.2020)

On-line studijní opora na adrese: https://dl2.cuni.cz/enrol/index.php?id=2845

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK