PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika pedagogiky - OPNQ2P105A
Anglický název: Didactics of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Prerekvizity : OPNQ2P103A
Je záměnnost pro: OPNQ1P111A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (08.09.2017)
Předmět seznámí studenty se základními pedagogickými dokumenty pro výuku pedagogiky na různých typech vzdělávacích institucí. Ukazuje rozdílné přístupy ke koncipování projektů výuky pro různé věkové skupiny. Program předmětu se dále zaměřuje na problematiku funkčního využití aktivizujících metod ve výuce jednotlivých pedagogických disciplin.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (29.10.2019)

Studenti prokáží dovednost funkčně využít získané vědomostí, při zpracování projektů výuky na různých úrovních obecnosti a prokáží dovednost využít adekvátních aktivizujících metod při zpracování projektu výuky pro výbrané téma jedné z pedagogických disciplin.

Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (04.02.2021)
V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí Zoom. Konkrétní odkaz bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou.
Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu, přihlašovací údaje dostanou studenti před prvním setkáním.
Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (08.09.2017)

BENEŠ, M. Úvod do andragogiky. Praha : Karolinum, 1999. 129 s. ISBN 80-7184-381-4.

BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vydání, Praha: Portál s r. o., 1998. 248 s. ISBN 80-7178-216-5

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. 1. vydání, Praha: Portál s r. o., 1997. 152 s. ISBN 80-7178-167-3

KULIČ, V. Chyba a učení. Praha: SPN, 1971.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 1. vydání, Praha: Portál, 1996. 153 s. ISBN 80-7178-022-7

MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.

MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vydání. Praha: Portál, 1998. 240 s. ISBN 80-7178-246-7

PASCH, M. aj. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 1. vydání, Praha: Portál s r. o., 1998. 424 s. ISBN 80-7178-127-4

PAVLAČKOVÁ, M. Vybrané otázky z didaktiky pedagogiky. Olomouc : UP, 1990.

PETTY, G. Moderní vyučování. 1. vydání, Praha: Portál, 1996. 384 s. ISBN 80-7178-070-7

PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. 322 s. ISBN 80-85623-98-6

PRŮCHA, J. Pedagogické výzkumy a teorie na západě. Praha : UK, 1992.

PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1996. 166 s. ISBN 80-210-1333-8.

ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno : MU, 1994.

ŠVEC, V. Cvičení z didaktiky. Brno : MU, 1996.

VALIŠOVÁ, A., SINGULE, F., VALENTA, J. Didaktika pedagogiky. Praha : FF UK, SPN, 1990.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (08.09.2017)

- portfolio zpracovaných metod pro zvolenou oblast výuky pedagogiky na vybraném typu školy nebo ve vybraném typu
vzdělávání;
- prezentace vybraných metod v rámci semináře.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (08.09.2017)

Obsah kurzu je zaměřen na :

·         analýzu základních pedagogických dokumentů pro výuku pedagogiky na SŠ a VOŠ;

·         zpracování návrhu školního programu vzdělávání pro vybraný typ školy;

·         specifika výuky jednotlivých pedagogických disciplín;

·         výběr adekvátních metod a forem výuky;

·         zpracování projektu výuky s využitím vybraných metod a forem;

·         realizace nebo prezentace projektu výuky.

 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (29.10.2019)

Prostudování dvou publikací k dané problematice dle vlastního výběru.

Na jednu z přečtených  publikací  zpracují studenti recenzi.

Zpracování projektu výuky pro výbrané téma jedné z pedagogických disciplin.

Konkrétní požadavky jsou zadány v MOODLE-

Aktivní účast na seminářích.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK