PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy andragogiky a androdidaktiky - OPNQ1P120A
Anglický název: Introduction to andragogy and its methodology
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (5)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Prerekvizity : OPNQ1P111A
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (13.01.2020)
Předmět přináší orientaci v obsahovém a teoretickém vymezení vzdělávání dospělých, uvádí východiska pro porozumění lektorům i účastníkům vzdělávání, zabývá se analýzou praktických zkušeností s různými lektorskými formami a metodami ve vzdělávání dospělých.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (13.01.2020)

Studující má znalosti teoretických východisek a kontextu vzdělávání dospělých v ČR. Objasní didaktické principy vzdělávání dospělých, prokáže dovednosti realizovat vybrané výukové postupy a odborně je zdůvodní.

Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (02.02.2022)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 108 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přímé výuky je 1 hodina (celkem 12+12 hodin), samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Zpracování seminární práce a příprava prezentace 14 hodin.
Literatura -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (13.01.2020)

Beneš, M. (2014). Andragogika (2., aktualiz. a rozš. vyd.). Praha: Grada.

Bertl, I. (2018). Aktuální témata teorie a praxe vzdělávání dospělých a seniorů (2. doplněné a rozšířené vydání). Praha: Česká andragogická společnost.

Dvořáková, M., & Šerák, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

Lektor dalšího vzdělávání [Online]. (2006). Retrieved from https://www.narodnikvalifikace.cz/kvalifikace-581-Lektor_dalsiho_vzdelavani

Malach, J., & Chmura, M. (Eds.). (2014). Diagnostika a evaluace ve vzdělávání a učení dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.

Novotný, P. (2009). Učení pro pracoviště: prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. Brno: Masarykova univerzita.

Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele (2., rozš. vyd.). Praha: Grada.

Průcha, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada.

Půbalová, B. (Ed.). (2018). Vzdělávání dospělých v České republice: výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. Praha: Český statistický úřad.

Veteška, J. (2017). Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem.

Sylabus -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (13.01.2020)

1.           Vzdělávání dospělých, základní pojmy a vymezení, andragogika, androdidaktika, celoživotní učení. Formální, neformální a informální vzdělávání.  Odborná základna a andragogický výzkum.

2.           Účastník vzdělávání dospělých, jeho vzdělávací potřeby a motivace, diagnostika přístupů k učení. Typologie problémových účastníků a komunikace s nimi.

3.           Lektor dalšího vzdělávání, osobnostní předpoklady, kompetence, kvalifikační standard.

4.           Druhy a oblasti dalšího vzdělávání (občanské, zájmové, odborné). Instituce pro vzdělávání dospělých např. soukromé organizace, podniky, školy, NNO.

5.           Struktura a projektování výukové lekce vzdělávání dospělých.

6.           Pedagogicko-psychologická východiska a specifika vzdělávání dospělých.

7.           Specifické metody vzdělávání dospělých, didaktické principy. Hry pro dospělé.

8.           Internetové zdroje ve vzdělávání dospělých, MOOC, online kurzy, analýza výhod a limitů.

9.           Modelové situace ve vzdělávání dospělých, jejich reflexe a analýza.

10.         Prezentace plánů výukových lekcí, společná zpětná vazba.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (13.01.2020)
  • aktivní účast na seminářích
  • průběžné plnění úkolů v e-learningu
  • zpracování a prezentace plánu modelové výukové lekce vzdělávání dospělých
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK