PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická a filozofická antropologie - OPNQ1O122A
Anglický název: Educational and philosophical anthropology
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Prerekvizity : OPNQ1Q110A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Josef Stracený, CSc. (18.05.2019)
V evropském myšlení převládala klasická představa filosofického zázemí výchovných konceptů, jímž je filosofická antropologie. Tématem semináře je seznámení s tzv. "vzorci lidství", které se staly základem a východiskem většiny moderních pedagogických konceptů a jejich kritika v pedagogice duchovědné a postmoderní.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Josef Stracený, CSc. (18.05.2019)

Povinná literatura

PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-756-5.

 

Literatura doporučená

PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.

CICHÁ, Martina. Integrální antropologie. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-816-0.

STARK, Stanislav. Filosofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu: se zaměřením na učení Hanse-Georga Gadamera a Otto Friedricha Bollnowa. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-7380-012-8.

STARK, Stanislav. Filozofie člověka v historickém kontextu. Plzeň: Katedra filozofie Filozofické fakulty Západočeské univerzity, 2008. ISBN 978-80-7043-711-7.

SOKOL, Jan a Zdeněk PINC. Antropologie a etika. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-372-5.

SOKOL, Jan. Člověk jako osoba: filosofická antropologie. Třetí, rozšířené vydání. Praha: Vyšehrad, 2016. Moderní myšlení. ISBN 978-80-7429-682-6.

KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. V Praze: Herrmann & synové, 1995. 199 s. ISBN 80-238-0473-1.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Josef Stracený, CSc. (18.05.2019)

Možné tematické okruhy předmětu:

  • Uvedení do diskurzu filosofické a pedagogické antropologie a možnosti tázání po člověku.
  • Antropologický rozměr antického mýtu, mytické myšlení.
  • Antropologická paradigmata: zoon logon echon, animal rationale, imago Dei a ego cogito.
  • Sebeporozumění novověkého člověka jako biosociální bytosti, jako bytosti věřící, jako bytosti mravní, jako bytosti kulturní. Homo mensura, homo educandus, homo faber, homo ludens, homo viator, homo sacer.
  • Paradigmata výchovy.
  • Sebepojetí člověka v pojmech osoba, osobnost, existence, přirozenost člověka, podstata člověka, subjektivita. Smích, smysl pro humor, stud jako atributy lidství. Bio-psycho-sociálně-duchovní jednota osobnosti.
  • Člověk jako bytost rozumějící – smysl lidského života a dějinnost.

· 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Josef Stracený, CSc. (18.05.2019)

Student samostatně zpracovává formou semestrální práce zadané téma na základě studia pramenů. Obhajoba odevzdané písemné práce je součástí ústní zkoušky.

Ústní zkouška předpokládá studium 3 titulů základní povinné literatury k problematice filosofie výchovy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK