PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Inspiromat pro začínající učitele OV a ZSV - OPNO4O104C
Anglický název: Inspiration for beginning teachers of civics
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Vyučující: Mgr. Karel Minařík
Mgr. Petra Slámová
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (24.01.2024)
Předmět „Inspiromat pro začínajícího učitele OV/ZSV“ je věnován potřebám začínajících učitelů. Jádrem výuky je hledání scénářů, jak uspět v adaptačním období začínajícího učitele. Výuka předmětu se opírá o propojení vedení školy (ředitel), zástupce sborovny (pedagog) a začínající učitelé (studenti). Dílčí témata vychází z klíčových otázek z oblasti výchovně-vzdělávacího procesu, vztahů a klimatu ve škole, školní třídě a sborovně, komunikace mezi učitelem – žákem – zákonným zástupcem. Nedílnou součástí je řešení metodicko-didaktických otázek výuky společenských věd na ZŠ. Koncepce výuky předmětu kombinuje nástroje diskuze, trénování pedagogických a didaktických dovedností, stínování práce učitele, modelování řešení příkladů z praxe.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (24.01.2024)

Cílem výuky je příprava studentů na roli učitele prostřednictvím reflexe potřeb a hledání scénářů úspěšné adapatace.

Metody výuky
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (01.02.2024)

Předmět bude organizován ve třech setkáních v průběhu semestru

1. setkání 26.2. 13:00 - 15:15 na Pedagogické fakultě UK místnost dle rozvrhu

2. setkání na ZŠ Partyzánská v České Lípě 9:00 - 13:00 termín dle výběru studenta 18.3. nebo 26.3.

3. setkání  22.4. 13:00 - 15:15 nas Pedagogické fakultě UK místnost dle rozvrhu

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (31.01.2024)

1.      26.2. 13:00 - 15:15 Prezenční setkání – Strasti a slasti začínajících učitelů - Praha

Úvodní setkání kurzu je zaměřeno na mapování potřeb začínajících učitelů, krystalizaci témat, která budou analyzována v rámci kurzu. Pozornost bude zaměřena především na:

·         Adaptační proces začínajících učitelů

·         Úskalí výchovně vzdělávacího procesu – cíle výuky, nástrahy klasifikace a její kritéria, adaptace začínajícího učitele do struktury školy, definování potřeb začínajícího učitele

·         Metodická připravenost začínajícího učitele

·         Jak předejít a čelit konfliktům – já jako začínající učitel a mé okolí – rodiče, spolupracovníci, žáci

·         Psychohygiena začínajícího učitele jako prevence předčasného odchodu začínajících učitelů z praxe

·         Sdílení zkušeností – videohospitace jako nástroj (sebe)reflexe

Praktické výstupy ze setkání:

·         Písemný rozbor modelové hodiny (videohospitace)

2.   18.3. nebo 26.3.  9:00 - 13:00 Výjezdní setkání – Setkání s praxí – ZŠ Partyzánská Česká Lípa (V průběhu semestru bude více termínů k výběru)

Druhá část semináře je zaměřena na poznání praxe v prostředí základní školy. Studenti během návštěvy ZŠ Partyzánská absolvují:

·         Náslechy s následnými rozbory ve výuce (volba dle aprobace)

·         Diskusi s týmem začínajících učitelů, kteří jsou součástí ped. sboru na ZŠ Partyzánská

·         Setkání s Metodičkou pedagogického rozvoje

·         Účast na pracovní poradě týmu/ rodičovských schůzkách – stínování

·         Diskusní klub se žáky školy

·         Setkání se zástupci školského poradenského pracoviště – speciální pedagog, školní psycholog,

Podrobný program je závislý na termínu realizace výjezdního setkání

Praktické výstupy ze setkání:

·         SWOT analýza zaměřená na mapování prostředí ZŠ Partyzánská

 

3.     22.4. 13:00 - 15:15  Prezenční setkání – Co jsme přivezli z České Lípy (a poznali v rámci kurzu) - Praha

Závěrečné blokové setkání je zaměřeno na:

·         reflexi výjezdního setkání

·         praktickou ukázku metod používaných ve výuce

·         práce s žákovským kolektivem

·         spolupráce s pedagogy – učící se skupina, sdílení zkušeností,

·         nastavení spolupráce s asistentem pedagoga

Praktické výstupy ze setkání:

·         zásobník metodických aktivit pro práci ve vyučovací hodině

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (24.01.2024)

Odevzdání praktických výstupů navázaných na jednotlivá setkání:

setkání 1: Písemný rozbor modelové hodiny (videohospitace)

setkání 2: SWOT analýza zaměřená na mapování prostředí ZŠ Partyzánská

setkání 3: Zásobník metodických aktivit pro práci ve vyučovací hodině

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK