PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývoj ústavnosti - OPNO4O043B
Anglický název: Constitutional Evolution
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (0)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Martina Přibylová (05.01.2023)
Cílem předmětu je vést studenty k samostatnému kritickému zkoumání politologicko-historických a politologických problémů se zřetelem k vývoji a specifikům vývoje ústavnosti. Předmět rozvíjí schopnost studenta orientovat se v současné politice. Po ovládnutí nezbytných metodologických základů bude pozornost věnována chronologickému vývoji ústavních systémů i současnému ústavnímu diskurzu. Studenti se také seznámí s možnostmi aplikace získaných dovedností pro pedagogické a didaktické účely. Kurz je koncipován jako příprava na budoucí pedagogickou praxi a rozvíjí schopnosti reflektivního přístupu k učitelské profesi.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Martina Přibylová (05.01.2023)

Student by se měl po absolvování kurzu orientovat v problematice a být schopen rozvinout analytické schopnosti a komunikační dovednosti potřebné k výukovému procesu. Nedílnou součástí kurzu je snaha rozvinout schopnost skupinové spolupráce, schopnost aplikovat různé observační techniky pro řešení specifických problémů, které při výuce vyvstávají a propojit teoretické koncepty s praktickými zkušenostmi studentů získanými při pedagogické praxi.Student by se měl po absolvování kurzu orientovat v problematice a být schopen rozvinout analytické schopnosti a komunikační dovednosti potřebné k výukovému procesu. Nedílnou součástí kurzu je snaha rozvinout schopnost skupinové spolupráce, schopnost aplikovat různé observační techniky pro řešení specifických problémů, které při výuce vyvstávají a propojit teoretické koncepty s praktickými zkušenostmi studentů získanými při pedagogické praxi.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Martina Přibylová (05.01.2023)

Povinná literatura

Klokočka, Vladimír, Ústavní systémy evropských států, Praha : Linde, 2006, ISBN 80-7201-606-7, s. 144-240.

Schelle, Karel – Tauchen, Jaromír, Vývoj konstitucionalismu v českých zemích, díl I. a II., Praha : Linde Praha, 2013, ISBN 978-80-7201-927-4, s. 18-38, 508-557, 893-897, 1106-1113, 1302-1318.

 

Studijní literatura

Kysela, Jan, Ústava mezi právem a politikou. Úvod do ústavní teorie, Praha : Leges, 2014, ISBN 978-80-7502-022-2, s. 281-321.

Malý, Karel – Soukup, Ladislav, Vývoj české ústavnosti v letech 1618-1918, Praha: Karolinum, 2009, ISBN 80-246-1209-7.

Gronský, Jan – Hřebejk, Jiří, Dokumenty k ústavnímu vývoji Československa, díl. I., 1918 – 1945, Praha : Karolinum, 1997, 80-7184-458-6; díl II., 1945 – 1968, Praha: Karolinum, 1999, ISBN 80-7184-765-8; díl III., 1968 – 1989, Praha : Karolinum, 2000, ISBN 80-246-0024-2.

 

Doporučená literatura

David, Roman, Politologie. Základy společenských věd, Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2007, ISBN 978-80-7182-239-4.

Jirásková, Věra (ed.), Interpretace Ústavy České republiky a Ústavy Slovenské republiky. Evropeizace ústavních systémů, Praha : Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, 2007, ISBN 978-80-87146-00-2.

Sylabus - český znakový jazyk
Poslední úprava: Mgr. Martina Přibylová (05.01.2023)
  1. Úvod do problematiky
  2. Chápání ústavnosti a interpretace pojmu
  3. „Ústavy“ a „ústavnost“ ve středověku a novověku
  4. Počátky ústavností – USA a revoluční Francie
  5. Liberalismus a ústavy 19. století
  6. Ústavnost a české země v éře Rakouského císařství
  7. Československé ústavy – shody, rozdíly, kontroverze
  8. Otázka didaktického využití přehledu ústavního vývoje
  9. Spory a kontroverze ve společenském diskurzu o ústavnosti
  10. Současná podoba parlamentních systémů
  11. Smlouva o Ústavě pro Evropu
  12. Závěrečné shrnutí
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Martina Přibylová (05.01.2023)

Atestace: zápočet

Podmínky úspěšného zakončení předmětu:

  • docházka a aktivní účast - max. 1 absence na seminářích.
  • prezentace referátu (připraveného ve skupině) k danému tématu (podle předepsané četby) o rozsahu 15 až 20 minut zakončená řízenou diskuzí.
  • aktivní práce na hodinách a participace na diskusích.
  • didaktické komentáře odevzdávané každou skupinou v hodinách seminářů.
  • absolvování zápočtového testu.

Pokud studující nesplní podmínku minimální účasti a bude chtít získat atestaci, bude muset napsat písemnou práci splňující následující podmínky:

  • max. 5 normostran textu – tj. 9000 znaků včetně mezer.
  • citační a poznámkový aparát užívaný podle platné normy.
  • práce musí mít jasně formulovanou výzkumnou otázku.
  • téma práce je třeba předem konzultovat s vyučujícím předmětu.
  • práce musí být odevzdána nejpozději týden před ukončením prezenční výuky v semestru.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK