PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Právo ve výuce ZSV - OPNO4O042B
Anglický název: Didactics of Law
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 27 (27)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D.
Vyučující: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D. (12.05.2021)
V rámci předmětu se studenti a studentky seznámí s tím, jak vyučovat právo na středních, případně i základních školách. Společně s vyučujícím kurzu, který sám právo na středních školách vyučuje, budou objevovat a zkoušet metody výuky práva, které se osvědčují v praxi, a společně nad nimi přemýšlet: kdy a jak je použít, jak je upravit, proč vlastně fungují. Sdílet budeme i celou řadu dobrých i špatných zkušeností s tím, na co si (nejen při výuce práva) je dobré dát pozor.
Cíl předmětu
Poslední úprava: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D. (31.07.2019)

Absolvent tohoto předmětu bude:

1)     znát alespoň 10 metod a 20 konkrétních aktivit pro výuku práva na střední škole;

2)     schopen jednotlivé metody a aktivity kriticky vybrat podle toho, v jaké třídě bude učit a co bude cílem jeho hodiny;

3)     schopen kriticky reflektovat způsob použití jednotlivých aktivit a metod ve výuce;

4)     mít tipy na vhodné materiály, ze kterých může čerpat nápady a případy pro výuku;

5)     vědět o možnostech, jak zapojit svoji budoucí třídu či školu, ale také sebe samotného, do projektů, které aktivně propojují svět práva se světem výuky na základních či středních školách;

6)     rozumět tomu, proč dává smysl do výuky práva zapojovat různé metody a aktivity.

Deskriptory
Poslední úprava: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D. (12.05.2021)

Předmět bude po studentech vyžadovat cca 66 hodin práce (výuka a příprava na ni, včetně plnění zadaných úkolů, příprava na zápočet).

Literatura
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (14.10.2019)

FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 978-80-262-0043-7.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-262-0052-9.
PETTY, Geoff. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0367-4.
SILBERMAN, Mel. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.
URBAN, Michal, Klára KOŘÍNKOVÁ, Lenka POŠÍKOVÁ, Tomáš FRIEDEL a Ondřej HORÁK. Moot court ve výuce práva: praktický průvodce přípravou a organizací simulovaných soudů nejen na středních školách. Praha: Eliška Kosová, MAKE*detail ve spolupráci s Právnickou fakultou Univerzity Karlovy v Praze, 2014. ISBN 978-80-905903-1-1.
URBAN, Michal a kol. Moot Court ve výuce práva: praktický průvodce přípravou a organizací simulovaných soudů nejen na středních školách. Praha: Eliška Kosová, MAKE*detail ve spolupráci s Právnickou fakultou Univerzity Karlovy v Praze, 2014. ISBN 978-80-905903-1-1.
URBAN, Michal. Efektivní strategie formování právního vědomí středoškolských studentů (případy z praxe). Praha: Leges, 2013. ISBN 978-80-7502-013-0.

Sylabus
Poslední úprava: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D. (12.05.2021)

Obsah předmětu tvoří témata
1. Úvodní informace o semináři, vstup do didaktiky práva
2. Základní porce právní didaktiky I
3. Základní porce právní didaktiky II
4. Jak učit jednu látku několika různými způsoby? Jaký z nich kdy zvolit? Jak plánovat hodiny?
5. Simulovaná soudní jednání (moot courty) pro studenty
6. Minihodiny – praktický nácvik dovedností I
7. Minihodiny – praktický nácvik dovedností II
8. Návštěva soudního jednání
9. Reflexe návštěvy soudního jednání
10. Právo v ŠVP a RVP
11. Rezervní seminář – téma dle potřeb studentů
12. Závěrečný seminář – shrnutí, zpětná vazba.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D. (12.05.2021)
  • Aktivní účast na hodinách
  • Docházka na semináře
  • Prezentace skupinové práce dle pokynů, které studenti obdrží na začátku výuky předmětu.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK