PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Alternativní a augmentativní komunikace - OPNO3S310B
Anglický název: Alternative and Augmentative Communication
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.03.2023)
Předmět seznamuje studenty s AAK systémy, které jsou vytvářeny pro osoby se speciálními potřebami v případě obtíží v oblasti komunikace. Důraz bude dán na jednotlivé systémy, které jsou využívány při rozvoji komunikace u vývojových komunikačních obtíží u dětí i se systémy pro podporu komunikace u získaných narušení v průběhu života. Studenti budou mít možnost si na základě případových studií sestavit alternativní komunikační systémy pro jednotlivé osoby a vytvořené systémy prezentovat.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (07.03.2023)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:             

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 10 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 16 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE.

Pouze v případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams.

Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.03.2023)

Povinná literatura:

BOČKOVÁ, B. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace: Učební text. 1. elektronické vyd. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-7896-3.

JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2010. ISBN 97-880-21051-86-7.

ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.

Doporučená literatura:

FROST, L., BONDY, A. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1.

KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS. Praha: IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-07-0.

KUBOVÁ, L. Řeč obrázků: Piktogramy. 1. vydání, Praha: Parta, 2011. ISBN 978-80-7320-175-3.

KUBOVÁ, L., HEMZÁČKOVÁ, K. Čteme obrázky: komunikační systém tvořený návodnými kresbami: procesní schémata. Praha: Parta, 2011. 978-80-7320-055-8.

KUBOVÁ, L., ŠKALOUDOVÁ, R. Znak do řeči. 1. vydání, Praha: Parta, 2012. ISBN 978-80-7320-178-4.

KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996. ISBN 80-902134-1-3.

LAUDOVÁ, L. Alternativní a augmentativní komunikace. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, s. 561–576, 2003. ISBN 80-7178-546-6.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.03.2023)

1. Vymezení problematiky alternativní a augmentativní komunikace (dále AAK).

2. Klasifikace systémů AAK.

3. Výhody a nevýhody využití prostředků AAK.

4. Charakteristika vybraných systémů AAK

5. Alternativní komunikační systémy bez pomůcek (Znak do řeči, MAKATON, příklady dalších systémů).

6. Alternativní komunikační systémy s pomůckami (předmětová komunikace, komunikace s využitím fotografií, obrázků a piktogramů, PECS – Picture Exchange CommunicationSystem).

7. Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS.

8. Systém Bliss, metoda globálního čtení, metoda sociálního čtení, facilitovaná komunikace.

9. Technické pomůcky, využití speciálního hardware a software v oblasti AAK.

10. Využití prostředků AAK v rámci logopedické intervence, konkretizace užití systémů AAK u vybraných uživatelů AAK. Případové studie.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.03.2023)

K získání zápočtu  je nutné zpracování seminární práce dle zadání vyučující a splnění závěrečného testu (ke splnění testu je nutné 80% správných odpovědí a maximálně 2 pokusy).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK