PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Historicko-filozofický kontext postavení osob s postižením ve společnosti - OPNO3S301A
Anglický název: Historic and Philosophic Contex of the Handicaped Persons State
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.03.2023)
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii reflexe vztahu většinové společnosti k lidem se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na problematiku výskytu, přežití a podpor lidí s handicapem. Jeho cílem je seznámit studenty s historicko-filozofickými souvislostmi se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami v průběhu věků. Představeny budou nejvýznamnější české i světové osobnosti v kontextu hledání výchovně vzdělávacích metod lidí s postižením. Studenti budou obeznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou a nejnovějšími výzkumy v této oblasti.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednáška 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 26 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 20 hodin

Příprava zápočet: 20 hodin celkem

Pžímá výuka, v případě distanční výuky  práce v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.03.2023)

BLAŽEK, B.; OLMROVÁ, J. Krása a bolest. 1.vyd. Praha : Panorama, 1985.

TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti: hledání počátků. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998.ISBN 86039-30-7.

TITZL, B. To byl český učitel: František Bakule, jeho děti a zpěváčci. 1. vyd. Praha: Společnost Františka Bakule, 1998.nISBN 80-902518-0-3.

MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti.  Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,2016. ISBN 978-80-7290-874-5.

MUŽÁKOVÁ, M. Odlišnost jako dar.  Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,2019. ISBN 978-80-7603-016-9.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky.Rubrika Objevujeme zapomenuté.Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

Obsah:

1. Právní vědomí, zákonodárství a handicapovaný člověk.

2. Problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice.

3. Vývoj norem týkajících se výchovy a vzdělávání, resp. sociální péče.

4. Vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti k právu na vzdělání všech.

5. Socializace z dějinného pohledu, integrace jako kontinuum opatření a proces.

6. Lidská práva osob se zdravotním postižením

7.Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami.

8. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob se smyslovým postižením.

9. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s mentálním postižením

10.Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

Splnění zkoušky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK