PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
ORL a foniatrie - OPNO3S207A
Anglický název: Otorhinolaryngology and Phoniatrics
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: MUDr. Libor Černý, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní přehled lékařského oboru foniatrie a ORL. Seznamuje se základními poznatky této propedeutické lékařské disciplíny tak, aby získané vědomosti mohli studenti uplatnit v dalších speciálně pedagogických disciplínách – logopedii, surdopedii s ohledem na potřebnou víceoborovou spolupráci v péči o osoby s narušenou komunikační schopností. Studenti si osvojují znalosti z ORL a foniatrie, které se týkají organických změn v lidském organismu se zaměřením na poruchy sluchu, řeči a hlasu v dětském věku. Seznamují se s významem a formami spolupráce mezi lékaři a speciálními pedagogy, které jsou předpokladem správného postupu při nápravě porušených funkcí jedinců s postižením.
Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

The aim of the course is to provide students with a basic overview of the medical field of phoniatrics and ENT. It introduces the basic knowledge of this propedeutic medical discipline so that students can apply the acquired knowledge in other special educational disciplines - speech therapy, surdopedics with regard to the necessary multidisciplinary cooperation in the care of persons with impaired communication skills. Students acquire knowledge of ENT and phoniatrics, which relate to organic changes in the human body with a focus on hearing, speech and voice disorders in childhood. They learn about the importance and forms of cooperation between doctors and special educators, which are a prerequisite for the correct procedure for correcting impaired functions of individuals with disabilities.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 16 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 10 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 10 hodin celkem

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

Povinná literatura:

DLOUHÁ, O., ČERNÝ, L. Foniatrie. Praha: Karolinum, 2012. ISBN-13: 978-80-246-2048-0.

FLORIÁNOVÁ, P., ŠLAPÁK, I. Kapitoly z otorhinolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-67-2.

LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.

NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudologie I. Poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Praha: UNITISK, 1994. ISBN není uvedeno

NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudologie II. Poruchy hlasu u dětí a dospělých – základy anatomie a fyziologie hlasu, diagnostika, léčba, reedukace a rehabilitace poruch hlasu. Praha: UNITISK, 2000. ISBN není uvedeno.

Doporučená literatura:

BARGÁR, Z., KOLLÁR, A. Praktická audiometria. Martin: Osveta, 1986.

BROHM, F. Praktická audiometrie. Praha: Avicenum, 1971.

DRŠATA, J. Foniatrie – hlas. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2010. ISBN 978-80-7311-116-8.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

Obsah:

1.    Anatomie sluchového ústrojí – zevní, střední, vnitřní ucho, centrální část sluchového ústrojí, sluchová dráha. Vývoj sluchového orgánu.

2.    Teorie slyšení. Funkce sluchového ústrojí, periferní sluchový analyzátor, centrální sluchový analyzátor. Kostní a vzdušné vedení.

3.    Sluch a věk. Sluch a řeč, mluvní a zvuková stránka řeči, vývoj řeči. Vyšetření ucha. Sluchové zkoušky.

4.    Vyšetření sluchu u dětí – hračkami, řečí a ladičkami, audiometrie, audiogram, objektivní audiometrie. Vady sluchu. Sluchadla. Včasná reedukace. Kochleární implantát.

5.    Řeč – příčiny nemluvnosti a poruch řeči. Hlas – poruchy hlasu organického a funkčního charakteru. Nos, vedlejší nosní dutiny, nosohltan, hrtan, průdušky. Stavba nosu a jeho funkce. Choroby nosu ve vztahu ke sluchové a hlasové funkci.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

Splnění zápočtového testu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK