PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikační systémy neslyšících II - OPNO3S205A
Anglický název: Communication systems II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)
Cílem předmětu je prohloubit teoretické znalosti o systémech komunikace neslyšících a hluchoslepých osob. V praktické rovině navazuje předmět na Komunikační systémy neslyšících I.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.03.2023)

Povinná literatura:

HUDÁKOVÁ, A.(ed.) Vesvětě sluchovéhopostižení. Praha: FRPSP a Střediskoranépéče TAMTAM, 2005. ISBN 80-86792-27-7.

MACUROVÁ, A. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. 93 s. ISBN 978-80-87218-00-6.

MACUROVÁ, A.Lingvistika znakových jazyků na počátku třetího tisíciletí.InSpeciální pedagogika, 2005, 15(2), s. 77-85. ISSN 1211-2720.

MACUROVÁ, A. Poznávámečeskýznakovýjazyk (Úvodnípoznámky). In Speciálnípedagogika, 2001, 11(2), s. 69–75. ISSN 1211-2720.

MACUROVÁ, A.Poznávámečeskýznakovýjazyk IV. Vyjadřováníčasu. In Speciálnípedagogika, 2003, 13(2), s. 89–98. ISSN 1211-2720.

OKROUHLÍKOVÁ, L. Notace – zápis českého znakového jazyka. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. 133 s. ISBN 978-80-87153-93-2.

SERVUSOVÁ, J. Kontrastivní lingvistika – český jazyk x českýznakovýjazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-07-9.

SLÁNSKÁ BÍMOVÁ, P., OKROUHLÍKOVÁ, L. Rysy přirozenýchjazyků. Českýznakovýjazykjakopřirozenýjazyk. Lexikografie. Slovníkyčeskéhoznakovéhojazyka. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-93-2.

SOURALOVÁ, E., HORÁKOVÁ, R. Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferujících český znakový jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. 79 s. ISBN 978-80-87218-08-2.

 

Doporučená literatura:

LANGER,J., PTÁČEK, V., DVOŘÁK, K.Znakovázásobačeskéhoznakovéhojazyka k rozšiřujícímustudiusurdopedie se zaměřenímnaznakovýjazyk 1.,2.,3.,4. Olomouc: UP PedF, 2004.

POTMĚŠIL, M. Všeobecný slovník českého znakového jazyka. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 2002-2006. 3 sv. ISBN 80-7168-800-2.

PTÁČEK, V., BUBERLE, V. Českýslovníkznakovéhojazyka 1.-4.(CD-ROM) Praha: ČUN, 1997.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)

1. Základní fráze v českém znakovém jazyce, opakování témat: rodina, slovesa, škola, zájmy, volnočasové aktivity, jídlo, pití, vyjádření času – jednotlivé části dne, týdne, měsíce, roční období, krátké vyprávění – denní režim.

2. Český znakový jazyk VII. – téma „Bydlení“ – popis místa, kde vypravěč bydlí, jednoduchý popis bytu či domu, trénink využitíznakovacího prostoru.

3. Český znakový jazyk VIII. – téma „Popis města“ – jednotlivé části města (centrum, ulice, náměstí, park, obchod, kostel, most, řeka, křižovatka), znaky větších českých měst.

4. Český znakový jazyk IX. – téma „Místní a dálková doprava“ – dopravní prostředky ve městě, mimo město (metro, autobus, tramvaj, vlak, letadlo, loď) a popis předem zadané cesty v ČZJ.

5. Český znakový jazyk X. – téma „Škola a vzdělávání pro sluchově postižené“ a s tímto tématem související komunikace v českém znakovém jazyce (mateřská škola, základní škola, střední, vysoká škola, SOU, gymnázium, učební obory, třída, žáci, studenti).

6. Český znakový jazyk XI. – popis vyučování, školní pomůcky, často používaná vyjádření v prostředí školy.

7. Český znakový jazyk X. – téma „Povolání“ - pracovní uplatnění neslyšících osob – studijní a učební obory, které jsou často volené neslyšícími, krátké vyprávění a svém povolání, povolání členů rodiny, eventuálně o představě budoucího či ideálního povolání.

8. Český znakový jazyk XII. – volnočasové aktivity (rozšíření znakové zásoby), zdraví a nemoc (základní znaky související se zdravotním stavem (nachlazení, rýma kašel, bolest hlavy, břicha apod.) – popis projevů nemoci.

9. Souhrnné opakování – procvičování probraných celků v ČZJ, nácvik samostatného vyprávění, dialogu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK