PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Surdopedie II - Psaná čeština v komunikaci neslyšících - OPNO3S204A
Anglický název: Surdopedy II - Written Czech in deaf communication
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)
Kurz seznamuje studenty s problematikou vzdělávání žáků se sluchovým postižením a komunikačními přístupy uplatňovanými ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Dále je pozornost zaměřena na specifika výuky neslyšících žáků preferujících v komunikaci český znakový jazyk, především pak na výuku češtiny jako druhého jazyka, a na specifika jejich psaného projevu a čtení s porozuměním.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 26 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 20 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy, na níž bude probíhat v rámci kurzu komunikace a kde budou uloženy materiály ke studiu i zadané úkoly.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

BARVÍKOVÁ, J. et al. Katalog podpůrných opatření – dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4616-5.

CÍCHA HRONOVÁ, A. ZBOŘILOVÁ, R.Čeština ve výuce neslyšících – elektronický sborník: Soubor článků sebraných k příležitosti ukončení lektorského kurzu pro pedagogy. [online]. Praha: SŠ, ZŠ a MŠ pro sluchově postižené, Výmolova 169, Praha 5 – Jazykové centrum Ulita, 2011[cit. 2014-9-03]. Dostupné z: http://publikace-vymolova.cz/sbornik/

DOLEŽALOVÁ, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-5993-1.

KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87218-29-7.

MACUROVÁ, A., HÁNKOVÁ, D. Chyby v psané češtině českých neslyšících. InSpeciální pedagogika, 2011, roč. 21, č. 3, s. 178–190.

MACUROVÁ, A., VYSUČEK, P. Poznáváme český znakový jazyk: klasifikátorové tvary ruky. Speciální pedagogika, 2005, 15(4), s. 262-275. ISSN 1211-2720.

POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním a čeští neslyšící. In Speciální pedagogika. 2001, roč. 11, s. 207–219.

POTMĚŠIL, M. et al. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3310-3.

PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: PedF UK, 2013. ISBN 978-80-7290-635-2.

SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících, Olomouc: PedF UP, 2002. ISBN 80-244-0433-8.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

Cílem předmětu je, aby studenti získali vhled do oblasti vzdělávání žáků se sluchovým postižením a orientovali se v komunikačních přístupech uplatňovaných ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením ve školách pro žáky se sluchovým postižením. Dalším cílem je seznámit studenty se specifiky výuky neslyšících, především výuky češtiny jako druhého jazyka a specifiky psaného projevu a čtení s porozuměním u neslyšících žáků.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (06.03.2023)

1. část: český znakový jazyk - prokázání praktické dovednosti konverzovat ve znakovém jazyce dle tematických okruhů vymezených v sylabu 

2. část: ústní zkouška z okruhů uvedených v sylabu, na základě přednášek a studia doporučené literatury. Součástí zkoušky je diskuse nad reflexí zahraničního článku vztahujícího se k probírané látce a zadanými úkoly. Podmínkou přistoupení ke zkoušce je odevzdání zadaných úkolů. Reflexi článku a vypracované úkoly student/ka odevzdá nejméně 14 dní před termínem zkoušky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK