PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodiky inkluzivní pedagogiky - OPNO3S201A
Anglický název: Methodology of Inclusive Education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)
Cílem předmětu je představit studentům vzdělávání s využitím inkluzivní didaktiky. Studentům budou podrobně a názorně představeny postupy individualizace a diferenciace úkolů a kooperativní učební procesy dle principů konstruktivní vícedimenzionální didaktiky. Účastníci se na příkladech naučí rozlišovat funkční a nefunkční skupinové kooperace žáků ve třídě, učební strategie založené na tvorbě prekonceptů, využití kognitivních stylů žáků, metakognitivní strategie. Seznámí se s možnostmi uspořádání třídy a podnětného prostředí ve škole pro realizaci řízených činností v malých i větších žákovských skupinách. Naučí se identifikovat bariéry v prostředí školy, které brání individualizaci a diferenciaci učebních činností, a plánovat učební strategie, které vycházejí ze znalostí individuálních vývojových zvláštností žáků a v postupných krocích rozvíjejí žákův potenciál k učení.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.03.2023)

Povinná literatura:

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy.Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s.29-112.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6678-6, s. 219-249.

ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: GradaPublishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.

Doporučená literatura:

DEMIR-WALTHER, M. GemeinsaminklusivenSachunterrichtplanen: inklusionsdidaktischePlanung in Kooperationbewältigen. GrundschulunterrichtSachunterricht.München: OldenbourgSchulbuchverlag, 2016, 63(4), 30-33. ISSN 1865-4991.

Metodická videa ČOSIV online dostupné z https://www.youtube.com/watch?v=2NjGshBzsYg&feature=youtu.be

Studium metodických materiálů ČOSIV online dostupné z https://www.podporainkluze.cz/tag/diferenciace-uloh/

Webináře: Model E-U-R v praxi, rozvoj kreativity dostupný z https://www.rvp.cz/video/4185/ONLINE-SETKANI-MODEL-E-U-R-V-PRAXI-ROZVOJ-KREATIVITY.html.

Mapy učebního pokroku klíčových kompetencí ve výuce ZŠ dostupný z https://www.rvp.cz/video/4182/ONLINE-SETKANI-MAPY-UCEBNIHO-POKROKU-KLICOVYCH-KOMPETENCI-VE-VYUCE-ZS.html.

Metody výuky jako podpůrná opatření dostupný z https://www.rvp.cz/video/3655/ONLINE-SETKANI-METODY-VYUKY-JAKO-PODPURNA-OPATRENI.html

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.03.2023)

1. Inkluzivní didaktika – vymezení, moduly a využití v inkluzivní škole

2. Organizace výukového času a prostředí pro výuku heterogenních tříd

3. Práce s pravidly, sebehodnocení a sebeřízení žáka se SVP

4. Prekoncepty a myšlenkové či příběhové mapy

5. Expozice učební látky a individuální selekce a vrstvení úkolů

6. Metody vrstevnického učení a kooperace žáků se SVP

7. Dialogizace vyučování, expertní skupiny, kmeny a kořeny, reflektivní techniky

8. Inkluzivnědidaktický model plánů rozvoje senzomotoriky, komunikace, kognitivity, emocionality a sociálního chování.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)

Splnění a odevzdání zápočtové práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK