Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Cílem povinné odborné praxe ve studijním programu Logopedie je upevnění pedagogických, psychologických, a především odborných speciálně pedagogických znalostí a didaktických dovedností studentů jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty odborné praxe jsou zařazeny do všech ročníků magisterského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti logopedie. Obsah jednotlivých předmětů odborné praxe je provázán s předměty profilujícího základu, čímž umožňuje v souladu s filozofií celého programu systémově aplikovat osvojené znalosti a dovednosti vzhledem ke specifikům v edukaci jednotlivých věkových skupin klientů (raného a předškolního věku, školního věku, dospělého věku a seniorů).
Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech a úzkou vazbu na profil absolventa. Aktivity studentů jsou průběžně reflektovány. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio odborné praxe. Završením odborných praxí je předmět Souvislá praxe, zařazený do posledního semestru studia.
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
The aim of the compulsory professional practice in the study program of Speech Therapy is to strengthen the students' pedagogical, psychological, and above all special pedagogical knowledge and didactic skills by verifying them with practical application. Compulsory professional practice subjects are included in all years of the master's study program in such a way that their focus enables the systematic development of the student's competences in the field of speech therapy. The content of the individual subjects of professional practice is linked to the subjects of the profiling foundation, which enables, in accordance with the philosophy of the entire program, the acquired knowledge and skills to be systematically applied with regard to the specifics of the education of individual age groups of clients (early and preschool age, school age, adult age and seniors).
Emphasis is placed on gradually increasing demands on students during practical activities and a close link to the profile of the graduate. Students' activities are continuously reflected. The Professional Practice Portfolio is used as an evaluation tool for formative assessment. Completion of professional practice is the subject Continuous practice, included in the last semester of study.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.
Přímá výuka:
· cvičení 48 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 24 hodin
· zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 28 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem
Výuka bude probíhat prezenční formou.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5497-4.
BENDOVÁ, P. a kol. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého 2006. ISBN 80-244-1436-8.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita 1995. ISBN 80-210-1070-3.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Předmět Logopedická praxe I vede studenty k praktickému využití znalostí získaných ve studijních předmětech. Je zaměřen na specifickou problematiku v raném a předškolním a školním věku dětí a žáků s narušenou komunikační schopností. Praxe probíhá pod supervizí zvoleného pracoviště a garanta oborové praxe. Student se aktivně podílí na logopedické intervenci, je schopen interpretovat a obhájit zvolené postupy, metody, posloupnost, jenž v praxi aplikoval. Své působení a závěry z praxe zaznamenává do portfolia, v němž zachytí průběh odborné praxe. Rozpracování charakteristiky dětí, žáků, klientů, u nichž byla realizována logopedická intervence, zaznamenává průběh logopedické intervence.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Studenti vytvoří portfolio, v němž zachytí průběh odborné praxe.