PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pediatrie pro logopedy - OPNO3S107A
Anglický název: Pediatry for Special Educators
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.03.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základní terminologií oboru, anamnézou, okolnostmi růstu a vývoje dítěte, s význačnými patologickými stavy a chorobami dětského věku, s jejich etiologií, příznaky, diagnostikou, možností prevence, terapie a první pomoci. Očekávané výstupy: student zná základní patologické stavy a významné choroby dětského věku; umí poskytnout laickou první pomoc; je seznámen se zásadami prevence, výchovy ke zdraví a zdravého životního stylu dětí.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 26 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 20 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.03.2023)

Povinná literatura:

MRZENA, B. Pediatrie: vybrané kapitoly pro studující speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 109 s. ISBN 9788073151829. 

MÜLLEROVÁ, L. Základy pediatrie pro studenty učitelství. 1. vyd.  Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2000. 150 s. ISBN 8070443219.

ZUCHOVÁ, B., TURIN, R., SEBERA, M., KUBÍKOVÁ, Z., ZAORAL, P. První pomoc. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISSN 1802-128X.

ZAHÁLKOVÁ, M. Pediatrie pro speciální pedagogy. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 91 s. ISBN 802103811X.

Doporučená literatura:

KÁBRT, J. Lexicon medicum. 3. vyd. Praha: Galén, 2015. 917 s. ISBN 9788074922008.

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2.

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002. 269 s. ISBN 8071848670.

MARÁDOVÁ, E.  Zdravý životní styl 1 – Rodinná výchova. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2010. 144 s.  ISBN 978-80-7168-712-2.

SMITH, T. Lidské tělo: ilustrovaný průvodce jeho stavbou, funkcí a některými poruchami. 2. vyd. Praha: Fortuna Print, 2001. 240 s. ISBN 80-86144-67-4.

TROJAN, S., SCHREIBER, M. Atlas biologie člověka. Praha: Scientia, 2002, 56s.+schémata. ISBN 80-7183-257-X.

ZUCHOVÁ, B. Základní postupy neodkladné resuscitace – Guidelines 2005. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISSN 1802-128X.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Obsah:

 1. Zdraví, jeho definice, modely, ovlivňující faktory, prevence, ochrana a podpora zdraví.

 2. Základní poznatky z genetiky člověka, poruchy genotypu, geneticky podmíněné choroby, diagnostika.

 3. Rizikový novorozenec, definice, význam, příčiny, prevence, léčba.

 4. Nejčastější choroby ohrožující novorozence, Apgar skóre a jeho význam, pre-, peri – a postnatální komplikace.

 5. Novorozenecká žloutenka – definice, význam, etiologie, terapie.

 6. Růst a vývoj dítěte, jeho normy, hodnocení a poruchy.

 7. Období dětského věku, jejich charakteristika, význačná zdravotní a sociální rizika, možnosti ochrany.

 8. Poruchy energetického metabolismu, cukrovka, endokrinně podmíněné poruchy.

 9. Nejčastější respirační onemocnění – obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba.

10. Nejčastější onemocnění trávicího ústrojí – obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba.

11. Onemocnění srdce a krevního oběhu, choroby krve – přehled, diagnostika, prevence, léčba.

12. Nádorová onemocnění – přehled, diagnostika, prevence, léčba.

13. Imunita, její funkce a poruchy, alergie – etiologie, typy, chorobné stavy, diagnostika, terapie, prevence.

14. Choroby vylučovací soustavy – příznaky, významné patologie, terapie, prevence.

15. Dětské úrazy a otravy, rizika, první pomoc, terapie, prevence.

16. Význam rodiny pro dítě, pediatrické aspekty náhradní rodinné péče.

17. Syndrom CAN, základní typy sociálních patologií, jejich včasná detekce a prevence.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Splnění testu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK