PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sekundárně narušená komunikační schopnost - OPNO1S133B
Anglický název: Symptomatic Speech Disorders
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNO1S110A, OPNO1S112A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)
Cílem předmětu bude vymezení osob se sekundárně narušenou komunikační schopností v různém věku, seznámení s diagnostickými a terapeutickými přístupy v rámci rehabilitačního procesu včetně role logopeda. Možnosti edukace, pracovního uplatnění osob se sekundárně narušenou komunikační schopnostía kvalita jejich života. Součástí předmětu bude seznámení smetodami a principy využívání prostředků alternativní a augmentativní komunikace.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)

BOČKOVÁ, B. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace: Učební text. 1. elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7896-3.

FROST, L., BONDY, A. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1.

HÁJKOVÁ, V. a kol. Řeč jako diagnostický fenomén. Praha: PedfUK, 2019. V tisku.

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: GradaPublishing, 2006. ISBN  978-80-247-1110-2.

KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.

ŠKODOVÁ E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)

Obsah:

1.Terminologické vymezení sekundárně NKS, kategorizace, možnosti dominujících postižení a koincidence NKS, etiologické faktory, současné problémy v logopedické péči o osoby se sekundárně NKS.

2. Role logopeda v léčebně rehabilitačním procesu, v terapeutickém procesu, úkoly diferenciální diagnostiky v logopedii.

3. NKS při smyslových vadách, etiologie, symptomatologie NKS při postižení zrakovém a sluchovém. Terapeutické přístupy v rozvíjení komunikačních schopností osob se smyslovým postižením. Spolupráce logopedů s tyflopedy a surdopedy. Prognóza řečového vývoje sluchově a zrakově postiženého jedince.

4. NKS v koincidenci s hybnou symptomatikou a mentálním postižením. Symptomy NKS při těžké poruše motoriky, vliv narušené oromotoriky, hlasové poruchy, narušený vývoj řeči.

5. Získaná NKS v poúrazovém stavu a při CMP. Diagnostika a terapie při postižení CNS jiné etiologie. Role logopeda v ucelené rehabilitaci osob s tělesným postižením.

6. Projevy poruchy kognitivního vývoje v řečovém projevu, symptomatologie dle různých forem mentální retardace, diferenciální logopedická diagnostika a intervence v práci s mentálně postiženými.

7. NKS v souvislosti s PAS (etiologie, symptomatologie, klasifikace, intervence).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK