PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specific Learning Disabilities - OPNO1S126B
Anglický název: Specific Learning Disabilities
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Prerekvizity : OPNO1S108A, OPNO1S110A, OPNO1S112A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)
Cílem kurzu je zprostředkovat studentům edukační přístupy z oblasti specifických poruch učení. Pozornost bude věnována zejména problematice osobnostních specifik žáků s SPU, vymezeny budou přístupy ke vzdělávání žáků s SPU na všech stupních. Akcent bude dán na intervenční a reedukační přístupy v poradenství i v rámci multidisciplinární spolupráce. Studenti se seznámí s působením speciálního pedagoga v poradenském systému, v rámci předmětu si student osvojí metody reedukace jednotlivých projevů: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)

Povinná literatura

BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-266-6

ELLIOTT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012.ISBN 80 247-0182-0.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků sespeciálními vzdělávacími potřebami v základní škole.3. dotisk. Brno: MU, 2016. ISBN 978-80-210-6678-6

POKORNÁ V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010.ISBN978-80-7367-773

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dyslexie. Praha: Nakladatelství D+H, 2004.ISBN978-80-90386-976

Doporučená literatura

BARTOŇOVÁ, M.Approaches to studentswithlearningdisorders in inklusive schoolenvironment. Brno: MU.1. dotisk, 2015. ISBN 978-80-210-7110-0

PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané dítě s dyslexii. Brno: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ. M. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.

GILLERNOVÁ, I., KREJČOVÁ, L., Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.

BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vvd. Brno: Paido, 2013. ISBN 9788073152437.

ČOSIV- Sluchové vnímání online dostupné https://www.podporainkluze.cz/material/metodicke-video-rozvoj-sluchoveho-vnimani/

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)

Obsah:

1.    Terminologická východiska – vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení, systémový přístup k poruchám učení – systémový a kauzální přístup, systémové myšlení

2.    Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD

3.    Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení

4.    Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU, kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU

5.    Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu učení

6.    Učební preference u žáků s SPU

7.    Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení

8.    Studijní a profesní orientace žáků s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)

9.    Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců

10.  Reedukace, zásady, metody dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU

11.  Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK