PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Etika pro hudební pedagogy - OPNN2H125B
Anglický název: Ethics for Music Educators
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Vít Náměstek, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (03.02.2018)
Předmět Etika pro hudební pedagogy je určen pro posluchače oboru Hudební výchova - sbormistrovství. Cílem výuky je vyjasnění a vyzdvižení nutného morálního kontextu, v němž pedagog musí pracovat. Předmět zvláště reaguje na etickou situaci počátku 21. století, kdy již samotné ideály základních mravních hodnot, jako je např. pravdivost, poctivost, řádnost života v manželství a v rodině či pojetí vyučování jako zodpovědného předávání poznaných pravd, přestávají být akceptovány jako alespoň ideály, ke kterým se člověk má blížit, a jsou relativizovány, bagatelizovány nebo přímo zesměšňovány. Předmět jasně konkretizuje cíle učitelského povolání mířící nad pouhou práci pro sebezabezpečení nebo dokonce práci pro vlastní kariéru. Tato etika je uvědoměle postavena na křesťanský základ kulturního prostředí západoevropské civilizace, tedy na základ, který učinil Evropu vyspělou a jehož současné opomíjení již přináší neblahé následky. Zaměření na etiku křesťanskou je zde uplatněno také proto, že tento předmět je specifikován jako etika pro hudební pedagogy; evropská hudební literatura je s hodnotami křesťanskými, mnohdy přímo liturgickými, esenciálně spjata, a kdo jí chce plnohodnotně rozumět, provádět či dokonce předávat dalším generacím, měl by pracovat na bázi této její podstaty.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Vít Náměstek, Ph.D. (01.10.2020)

Výuka je vedena presenčně.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Vít Náměstek, Ph.D. (01.10.2020)

PELCOVÁ, N. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha : Karolinum, 2014, ISBN 97-8802-462636-9.
PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha : SPN, 1991, ISBN 80-04-25415-2.
JANOTOVÁ, H. Profesní etika. Praha : Eurolex Bohemia, 2005.

SKOBLÍK, J. Přehled křesťanské etiky. Praha : Karolinum, 1997, ISBN 80-7184-357-1.

RATZINGER, J. Pravda, hodnoty a moc. Praha : CDK, 1996  80-85959-16-X.

RATZINGER, J. Naděje pro Evropu? Praha: Scriptum 1993.
RATZINGER, J. Caritas in veritate. Encyklika 2009.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Vít Náměstek, Ph.D. (01.10.2020)

Ústní kolokvium.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK