Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (14.02.2018)
Klavír: Náplní předmětu je základní kurs současné klavírní pedagogiky s akcentem na uplatnění jejich zásad v počátečním stadiu výuky. Klavírní vyučování není pojímáno jako pouhá aplikace určitých pracovních postupů, nýbrž jako tvůrčí umělecký proces v nejširším slova smyslu. Cílem je - kultivace talentu, stimulace vlastní aktivity studentů, rozvoj jejich kreativity. Odrazovým můstkem jsou přitom vlastní pedagogické zkušenosti posluchačů oboru. V neposlední řadě sleduje výuka i celkové rozšíření obzoru po širší problematice předmětu, pokud jde o jeho literaturu i kritické pohledy na ni.
Housle: Předmět je zaměřen na postup nástrojové výuky v jednotlivých etapách vývoje houslového umění, na studium jednotlivých nástrojových škol a národních směrů v evropském kontextu. Stimuluje studenty k vlastní aktivitě při řešení problematiky výuky houslové hry.
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (19.05.2019)
Piano: This course aims to introduce students to the basics of current piano pedagogy. The emphasis is put on applying the principles of current piano pedagogy in the beginning of piano studies. Piano lessons are not viewed as a mere application of certain procedures. Instead, they are conceived as a creative artistic process in the broadest sense. The goal is to cultivate talent, to stimulate students' own activity and to develop their creativity. Student’s own pedagogical experience serve as a starting point for further education. Last but not least, the goal of this class is to extend student’s knowledge of the field in general, including professional literature and its critical analysis.
Violin: This course is focused on teaching procedures in different stages of violin teaching, on different violin schools and national branches in European context. This course stimulates students' own activities in the field of violin teaching.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (19.02.2021)
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (14.02.2018)
Klavír: Dítě u klavíru. Sborník prací. Uspořádal Jan Dostal. Praha 1977. Jůzlová, Věra: Práce u klavíru. Praha 1982. Judovina-Galperina, Taťána B.: U klavíru bez slz aneb jsem pedagog dětí. Z ruského originálu přeložila Věra Jůzlová. LYNX, Brno 2000. Kogan, Grigorij M.: Práca pianistu. Z ruského originálu přeložil Miloslav Starosta. VŠMU Bratislava 1990 Kogan, Grigorij M.: před bránou majstrovstva. Z ruského originálu přeložil Jindřich Pazdrera. VŠMU Bratislava 1991 Martienssen, Carl Adolf: Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Z německého originálu Schöpferischer Klavierunterricht, 2. unveränderte Auflage, vyd. VEB Breitkopf und Härtel Musikverlag, Leipzig 1957, přeložil Mikuláš Strausz. Opus, Bratislava 1985. Nejgauz, Genrich: O umění klavírní hry. Z ruského originálu Ob iskusstve fortepiannoj igry, vyd. Muzgiz, Moskva 1961, přeložila D. Šimonková. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1983. Tichá, Libuše: Slyšet a myslet u klavíru. Nakladatelství AMU, Praha 2009. Timakin, Jevgenij M.: Výchova pianisty. Edy´s Score, Rokycany 1992. Vlasáková, Alena: Klavírní pedagogika. Nakladatelství AMU, Praha
Housle:
Foltýn,J. Metodika houslové hry a její současné vývojové směry (1994),Havas, K. 12lekcí nového přístupu k houslové hře (1997), Kamilarov, E. O technice levé ruky houslisty (1975), Micka, J. Hra na housle (1957), Pazdera, J. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry (2007), Štrausová, M. Srovnávání nejznámějších metodik 20.století (2001)
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (01.10.2020)
Klavír
Klíčové otázky klavírní pedagogiky. Orientace v reprezentativních zahraničních školách. Představení zvolené klavírní školy.
Housle:
Dvě otázky z probrané látky, ukázková vyučovací hodina s žákem ZUŠ
Sylabus
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (14.02.2018)
Klavír:
F. Emonts: Evropská klavírní škola - atraktivní škola, přístupná širokému okruhu žáků
A. Nikolajev a kol.: Škola hry na klavír - metodicky přesvědčivé řešení s výrazným
akcentem uměleckým
S.Suzuki: Piano school - sluchová metoda uplatněná jako nejvýznamnější princip výuky
C. Grindea and her pupils: We make our own Music - škola s akcentem na rozvoj tvořivosti žáků
H. G. Heumann: Klavierspielen - mein schönstes Hobby - škola pro dospělé začátečníky
E. M. Burnam: A Doezen a Day - tvořivé řešení prstových cvičení