PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika a metodika hry na nástroj II - OPNN2H107A
Anglický název: Didactics and Methodology of Playing an Instrument II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Prerekvizity : OPNN2H103A
Je prerekvizitou pro: OPNN2H112A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (14.02.2018)
Klavír: Náplní předmětu je základní kurs současné klavírní pedagogiky s akcentem na uplatnění jejich zásad v počátečním stadiu výuky. Klavírní vyučování není pojímáno jako pouhá aplikace určitých pracovních postupů, nýbrž jako tvůrčí umělecký proces v nejširším slova smyslu. Cílem je - kultivace talentu, stimulace vlastní aktivity studentů, rozvoj jejich kreativity. Odrazovým můstkem jsou přitom vlastní pedagogické zkušenosti posluchačů oboru. V neposlední řadě sleduje výuka i celkové rozšíření obzoru po širší problematice předmětu, pokud jde o jeho literaturu i kritické pohledy na ni. Housle: Předmět je zaměřen na postup nástrojové výuky v jednotlivých etapách vývoje houslového umění, na studium jednotlivých nástrojových škol a národních směrů v evropském kontextu. Stimuluje studenty k vlastní aktivitě při řešení problematiky výuky houslové hry.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (19.02.2021)

MS Teams

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a86454776fa99451dae7babcd4b854930%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=b23767b5-dc94-4161-b487-d37c87afdd04&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literatura
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (14.02.2018)


Klavír:
Dítě u klavíru. Sborník prací. Uspořádal Jan Dostal. Praha 1977.
Jůzlová, Věra: Práce u klavíru. Praha 1982.
Judovina-Galperina, Taťána B.: U klavíru bez slz aneb jsem pedagog dětí. Z ruského originálu přeložila Věra Jůzlová. LYNX, Brno 2000.
Kogan, Grigorij M.: Práca pianistu. Z ruského originálu přeložil Miloslav Starosta. VŠMU Bratislava 1990
Kogan, Grigorij M.: před bránou majstrovstva. Z ruského originálu přeložil Jindřich Pazdrera. VŠMU Bratislava 1991
Martienssen, Carl Adolf: Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Z německého originálu Schöpferischer Klavierunterricht, 2. unveränderte Auflage, vyd. VEB Breitkopf und Härtel Musikverlag, Leipzig 1957, přeložil Mikuláš Strausz. Opus, Bratislava 1985.
Nejgauz, Genrich: O umění klavírní hry. Z ruského originálu Ob iskusstve fortepiannoj igry, vyd. Muzgiz, Moskva 1961, přeložila D. Šimonková. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1983.
Tichá, Libuše: Slyšet a myslet u klavíru. Nakladatelství AMU, Praha 2009.
Timakin, Jevgenij M.: Výchova pianisty. Edy´s Score, Rokycany 1992.
Vlasáková, Alena: Klavírní pedagogika. Nakladatelství AMU, Praha

Housle:

Foltýn,J. Metodika houslové hry a její současné vývojové směry (1994),Havas, K. 12lekcí nového přístupu k houslové hře (1997), Kamilarov, E. O technice levé ruky houslisty (1975), Micka, J. Hra na housle (1957), Pazdera, J. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry (2007), Štrausová, M. Srovnávání nejznámějších metodik 20.století (2001)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (01.10.2020)

 

Klavír

Klíčové otázky klavírní pedagogiky. Orientace v reprezentativních zahraničních školách. Představení zvolené klavírní školy.

Housle:

Dvě otázky z probrané látky, ukázková vyučovací hodina s žákem ZUŠ

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (14.02.2018)

Klavír:

F. Emonts: Evropská klavírní škola - atraktivní škola, přístupná širokému okruhu žáků

A. Nikolajev a kol.: Škola hry na klavír - metodicky přesvědčivé řešení s výrazným

akcentem uměleckým

S.Suzuki: Piano school - sluchová metoda uplatněná jako nejvýznamnější princip výuky

C. Grindea and her pupils: We make our own Music - škola s akcentem na rozvoj tvořivosti žáků

H. G. Heumann: Klavierspielen - mein schönstes Hobby - škola pro dospělé začátečníky

E. M. Burnam: A Doezen a Day - tvořivé řešení prstových cvičení

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK