PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika a metodika hry na nástroj I - OPNN2H103A
Anglický název: Didactics and Methodology of Playing an Instrument I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPNN2H107A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (14.02.2018)
Housle: Předmět je zaměřen na problematiku jednotlivých aspektů houslové hry z pohledu současné houslové pedagogiky. Věnuje se metodickým a didaktickým postupům ve výuce hry na housle v průběhu celého studia žáka na ZUŠ s důrazem na vlastní aktivitu studentů. Klavír: Náplní předmětu je základní kurs současné klavírní pedagogiky s akcentem na uplatnění jejich zásad v počátečním stadiu výuky. Klavírní vyučování není pojímáno jako pouhá aplikace určitých pracovních postupů, nýbrž jako tvůrčí umělecký proces v nejširším slova smyslu. Cílem je - kultivace talentu, stimulace vlastní aktivity studentů, rozvoj jejich kreativity. Odrazovým můstkem jsou přitom vlastní pedagogické zkušenosti posluchačů oboru. V neposlední řadě sleduje výuka i celkové rozšíření obzoru po širší problematice předmětu, pokud jde o jeho literaturu i kritické pohledy na ni.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (14.10.2020)

S ohledem na uměleckopedagogickou povahu předmětu, potřebu praktického využití hudebního nástroje a odpovídající počet studentů probíhá výuka prezenčně.

Od 12.10 probíhá výuka přes Microsoft Teams.

 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac109ffa683bb403082e646391af31329%40thread.tacv2/conversations?groupId=e37f0813-6d0a-4c21-9812-a134db250aba&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literatura
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (14.02.2018)

Housle:

Foltýn, J. Metodika houslové hry a její současné vývojové směry. ARCO IRIS, 1994

Gola, Z. Polohy a jejich vzájemné spojování - 1. díl. Grafie, 2000

Gola, Z. Vibrato. Grafie, 1999

Havas, K. Nebojte se trémy. Supraphon, 1990 

Jankelevič, J. I. Výměny poloh. Janáčkova akademie múzických umění,1992

Kamilarov, E. O technice levé ruky houslisty. Supraphon, 1975

Micka, J. Hra na housle. Nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1957

Pazdera, J. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Akademie múzických umění v Praze, 2007 

Skibin, V. N, Vývoj a teorie postavení rukou při hře na housle. ARCO IRIS, 2004

Staňková, J. Metodická příručka hry na housle pro začínající učitele. Pedagogické centrum, 1997


Klavír:
Dítě u klavíru. Sborník prací. Uspořádal Jan Dostal. Praha 1977.
Jůzlová, Věra: Práce u klavíru. Praha 1982.
Judovina-Galperina, Taťána B.: U klavíru bez slz aneb jsem pedagog dětí. Z ruského originálu přeložila Věra Jůzlová. LYNX, Brno 2000.
Kogan, Grigorij M.: Práca pianistu. Z ruského originálu přeložil Miloslav Starosta. VŠMU Bratislava 1990
Kogan, Grigorij M.: před bránou majstrovstva. Z ruského originálu přeložil Jindřich Pazdrera. VŠMU Bratislava 1991
Martienssen, Carl Adolf: Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Z německého originálu Schöpferischer Klavierunterricht, 2. unveränderte Auflage, vyd. VEB Breitkopf und Härtel Musikverlag, Leipzig 1957, přeložil Mikuláš Strausz. Opus, Bratislava 1985.
Nejgauz, Genrich: O umění klavírní hry. Z ruského originálu Ob iskusstve fortepiannoj igry, vyd. Muzgiz, Moskva 1961, přeložila D. Šimonková. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1983.
Tichá, Libuše: Slyšet a myslet u klavíru. Nakladatelství AMU, Praha 2009.
Timakin, Jevgenij M.: Výchova pianisty. Edy´s Score, Rokycany 1992.
Vlasáková, Alena: Klavírní pedagogika. Nakladatelství AMU, Praha 2003.


Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (01.10.2020)

Housle:

Tematické okruhy z didaktiky a metodiky houslové hry a prezentace vyučovacích postupů s nimi souvisejících.

Klavír: Klíčové otázky elementární klavírní pedagogiky, orientace v oboru a schopnost praktické aplikace teoretických poznatků v praktickém řešení problematiky.

Sylabus
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (14.02.2018)

Housle:

Náplní semináře je seznámení se s problematikou houslové hry ve výuce na ZUŠ, utváření vlastních názorů studentů na probíraná témata a diskuze nad možnostmi praktického využití získaných poznatků.

Klavír:
Principy současné klavírní pedagogiky a jejich odraz v nejvýznamnějších českých školách.
Z. Janžurová, M. Borová: Klavírní školička 
Janžurová, M. Borová: Nová klavírní škola
Z. L. Šimková: Klavírní prvouka 
Böhmová - Grünfeldová - Sarauer: Klavírní škola pro začátečníky

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK