PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukační robotika - OPNI3I035A
Anglický název: Robotics and Process Control in Education
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Prerekvizity : OPNI3I024A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (05.09.2019)
Posláním předmětu je přiblížit studentům soudobé možnosti robotických systémů a stavebnic určených do edukačního procesu, a to jak v preprimárním vzdělávání (MŠ), 1. a 2. st. ZŠ, tak i SŠ. Základním cílem předmětu je praktické seznámení se školními systémy podporujících výuku robotizace. Výuka předmětu je orientována didakticky, projektově a zároveň se zaměřuje na rozvíjení programátorských technik v ikonografických vývojových prostředích určených pro příslušné systémy a stavbu vlastního robotického modelu. Během výuky předmětu se předpokládá funkční propojení teoretické roviny s praktickou. Současně bude vytvořen dostatečný prostor pro ukázky a nácvik praktických a tvůrčích činností s technologickými prostředky určenými k podpoře realizace aktivit edukační robotiky. V rámci výuky předmětu budou řešeny zejména tyto tematické celky: Edukační robotika; Základní pojmy a obecné principy robotechniky; Vztahy mezi konstrukčním řešením robotů a jejich užitnými vlastnostmi; Hardwarová a softwarová podpora edukační robotiky; Modelování činnosti robotů využitím (školních) robotických systémů; Možnosti programování robotických systémů; Alternativní možnosti programování robotických systémů; Stavba, programování a provoz sestavených robotů, pokročilé činnosti s interdisciplinárním přesahem nebo laboratorním zaměřením; Projektové možnosti edukační robotiky ve vzdělávacím procesu v MŠ, ZŠ, SŠ; Možnosti rozšiřujících a doplňkových systémů pro robotechniku.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (05.09.2019)

1.       TOCHÁČEK, D. (2009). Experiences from the TERECoP course at the Charles University in Prague. In: Aliminis, D. (ed.), Teacher Education on Robotics – Enhanced Constructivist Pedagogical Methods, pp. 206-210. Athens: ASPETE.

2.       TOCHÁČEK, D., LAPEŠ, J. (2012). The project of integration the educational robotics into the training programme of future ICT teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 69, pp. 595–599.

3.       TOCHÁČEK, D., LAPEŠ, J. (2012) PEDF UK V PRAZE, KITTV. Edukační robotika. 1. vyd. Daniel Tocháček. Jakub Lapeš. Praha: PedF UK, 2012, 52 s. ISBN 978-80-7290-577-5.

4.       BAUM, D. (2002) Definitive Guide to LEGO MINDSTORMS. 2nd Edition. Berkeley : Apress, 2002.

5.       ERWIN, B. (2001) Creative projects with LEGO Mindstorms. Boston : Addison-Wesley, 2001.

6.       FERRARI, M. et al. (2001) Building Robots With Lego Mindstorms : The Ultimate Tool for Mindstorms Maniacs. Osborne : Syngress, 2001.

7.       FERRARI, M. et al. (2003) LEGO Mindstorms Masterpieces: Building Advanced Robots. Osborne : Syngress, 2003.

8.       HÄBERLE, H. a kol. (2003) Průmyslová elektronika a informační technologie. Praha : Sobotáles, 2003.

9.       HILL, T. (1991) Production / Operations Management. Cambridge : McGraw-Hill, 1991.

10.   WILCHER, D. (2003) LEGO Mindstorms Mechatronics : Using Systems and Controls to Build Sophisticed Robots. New York : McGraw-Hill/TAB Electronics, 2003.

Další zdroje, materiály a odkazy jsou dostupné v elektronické podpoře kurzu v prostředí Moodle. Dostupné na: https://moodle.it.pedf.cuni.cz/

Studijní opory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (09.01.2020)

https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1916

přístup pro hosta s heslem: akreditace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK