PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodické přístupy k rozvoji informatického myšlení - OPNI3I025A
Anglický název: Teaching Approaches to Computational Thinking Development
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Prerekvizity : OPNI3I015A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.08.2019)
Hlavní pozornost bude věnována konceptu informatické myšlení a didaktickým způsobům, jak informatické myšlení žáků rozvíjet na ZŠ a SŠ. Problematika informatického myšlení v kontextu se vzděláváním je řešena na celém světě, zabývají se jím nejen ministerstva školství, vzdělávací instituce, ale i celosvětové asociace zaměřené na počítačové obory a informatiku. V předmětu budou analyzovány ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení, přičemž bude využito zkušeností nejen z České republiky, ale i ze zahraniční. Důraz bude kladen i na mezioborové (mezipředmětové) kontexty. Předmět se zaměří na tato témata: (1) Pojem informatické myšlení v kontextu s pojmy algoritmické myšlení, logické myšlení, učení se programování. Co není informatické myšlení. (2) Teoretická východiska pro metodické přístupy rozvoje informatického myšlení. Informatické myšlení a nástroje, aplikace a soubor dovedností. Informatické myšlení jako jazyk, jako automatizace abstrakcí, jako kognitivní prostředek. Informatické myšlení v kontextu bez programování počítače. Kolaborativní dimenze informatického myšlení. (3) Ukázky a jejich didaktický rozbor. (4) Návrhy pro vzdělávací praxi.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (06.09.2019)
  1. BATI, K. (2018) Computational Thinking Test (CTT) for Middle School Students. In: Mediterranean Journal of Educational Research, Issue 23, Year 2018. DOI: 10.29329/mjer.2018.138.6
  2. CURZON, P. et al. (2014) Developing computational thinking in the classroom: a framework. CAS, 2014.
  3. DENNING, P.J. (2017) Remaining Trouble Spots with Computational Thinking. In: COMMUNICATIONS OF THE ACM, JUNE 2017, 60(6), pp. 33-39.
  4. GOODE, J., MARGOLIS, J. (2011) Exploring Computer Science: A Case Study of School Reform. ACM Transactions on Computing Education, July 2011, 11(2), 2.
  5. HUMPHREYS, S. et al. (2015) Computational thinking. A guide for teachers. CAS, 2015.
  6. CHEN, G., SHEN, J., BARTH-COHEN, L., JIANG, S. (2017) Assessing elementary students’ computational thinking in everyday reasoning and robotics programming. In Computers & Education, 109, pp. 162-175.
  7. IOANNIDOU, A., BENNETT, V., REPENNING, A., KOH, K.H. (2011) Computational Thinking Patterns. Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Section 7: Technology Research symposium “Merging Human Creativity and the Power of Technology: Computational Thinking in the K-12 Classroom”, 2011.
  8. PAPERT, S. (1993) Mindstorms. Children, Computers, And Powerful Ideas. Basic Books, 1980, 1993.

literatura z digitální knihovny UNESCO, ACM, IFIP, CONSTRUCTIONISM CONFERENCES

 

https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1913

Studijní opory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (09.01.2020)

https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1913

přístup pro hosta s heslem: akreditace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK