PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hudba v současné škole II - OPNH4H041A
Anglický název: Music in Contemporary School II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 16 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D.
Vyučující: MgA. Jiřina Marešová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNH4H031A
Anotace
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (05.10.2020)
Předmět navazuje na Hudbu v současné škole I a připravuje budoucího pedagoga zvláště na práci s poslechovými skladbami v rámci hodin hudební výchovy na střední škole. Důraz je kladen na funkční propojení poslechu s praktickými činnostmi, didaktický postup práce s poslechovou skladbou, hudební aktivity zaměřené na vnímání jednotlivých složek hudby (hudebně výrazové prostředky apod.). Studenti se učí vést žáky k estetickému vnímání skutečnosti, potřebě uměleckého prožitku a též k osvojování poznatků v širších souvislostech. The course builds on Music in the current school I and prepares future teachers, especially for working with listening compositions in music lessons at high school. Emphasis is placed on the functional connection of listening with practical activities, the didactic process of working with the listening composition, musical activities focused on the perception of individual components of music (musical means of expression, etc.). Students learn to lead students to an aesthetic perception of reality, the need for artistic experience and also to acquire knowledge in a broader context.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D. (23.01.2023)

3 kredity/90 hod.: 12 hod. semináře, 38 hod. příprava na semináře, 40 hod. tvorba seminární práce

Literatura
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (05.10.2020)

BEZDĚK, J. Soudobá hudba před tabulí. Plzeň: FPE ZČU, 2008. ISBN 978-80-7043-669-1.

HERDEN, J. Hudba pro děti. Praha : Univerzita Karlova, 1992. ISBN 80-7066-522-X

HERDEN, J. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. Praha: Scientia, 1997. ISBN 978-80-7183-087-0.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole. Základní a výběrová řada. Hradec Králové: Tandem, 1997-2019.

JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Orlice, 2002. ISBN 80-903115-7-1.

HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. Praha: UK, Pedagogická fakulta. ISSN 1210-3683.

 

Forney, Ch., Dell´Antonio, A., Machlis, J. The Enjoyment of Music. London, New York : Norton&Company, 2013. 449 pp. ISBN 978-0-393-91255-5. Available on: http://dl.booktolearn.com/ebooks2/art/music/9780393912555_the_enjoyment_of_music_95f3.pdf

Hess, C.A. Experiencing Latin American Music. University of California Press. 444 pp. ISBN 9780520285583.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D. (23.01.2023)

Specifičnost práce s poslechovými skladbami na střední škole

Činnostní a integrativní pojetí poslechu hudby

Vnímání hudebního díla v historickém kontextu a ve vztahu k ostatním druhům umění

Metodické náměty pro práci s poslechovými skladbami na střední škole

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D. (30.01.2023)

1) Aktivní účast v hodinách (90% docházka)

2) Seminární práce: příprava na poslechovou část vyučovací hodiny na střední škole (vložení přípravy do Moodlu) a její prezentace v semináři

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK