Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (10.09.2022)
Závěrečný didaktický předmět představuje rekapitulaci, zobecnění a usouvztažnění poznatků i prakticky osvojených dovedností z oblasti hudebně didaktických tendencí, metod a postupů nosných pro soudobou hudební výchovu na základní a střední škole v evropském kontextu. Zvláštní pozornost je věnována skutečnosti, že oborové didaktiky, jakož i didaktika hudební výchovy, vycházejí vstříc komunikativnímu pojetí, v němž hudební výchova plní funkci komunikačního procesu, a hudba zde zaujímá ústřední pozici. Teoretická i praktická rovina je zaměřena na provázanost hudební výchovy na úrovni základní a střední školy – zohlednění obecného a zvláštního. Pozornost je věnována psychologickým i didaktickým otázkám percepce, apercepce, didaktické interpretaci hudby, hudebním aktivitám dospívající mládeže v rámci polyestetické výchovy a hudebně pedagogickým integrativním tendencím v sepětí s individuální a skupinovou tvořivostí.
Vytváření ŠVP. Diskuze a rozbor praxí.
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (10.09.2022)
The final didactic subject represents a recapitulation, generalization and reconciliation of knowledge and practically acquired skills in the field of music didactic tendencies, methods and procedures supporting contemporary music education in primary and secondary school in the European context. Special attention is paid to the fact that subject didactics, as well as the didactics of music education, meet the communicative concept, in which music education fulfills the function of a communication process, and music occupies a central position here. The theoretical and practical level is focused on the interconnectedness of music education at the level of primary and secondary school - taking into account the general and special. Attention is paid to psychological and didactic issues of perception, apperception, didactic interpretation of music, musical activities of adolescents in the field of polyester education and music pedagogical integrative tendencies in connection with individual and group creativity. Creating school curriculum. Discussion and analysis of practices.
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (10.09.2022)
3 kredity /cca 90 hodin studentovy práce:
Přímá výuka: přednášky 4 hodiny, semináře 8 hodin
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut
Plnění seminárních úkolů: 10 hodin
Samostudium literatury a příprava na zkoušku 58 hodin
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (10.09.2022)
3 credits / approx. 90 hours of student work:
Direct teaching: lectures 4 hours, seminars 8 hours
Expected preparation time for a 1-hour lecture: 30 minutes
Expected preparation time for 1 exercise: 60 minutes
Fulfillment of seminar tasks: 10 hours
Self-study of literature and exam preparation 58 hours
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (09.09.2023)
Povinná literatura
jJIŘIČKOVÁ, J. (ed.) a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2023.
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na lI. st. ZŠ. Praha: SPN, 1985.
VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl. Práce s písní. Praha: PedF UK, 2020 82 stran. ISBN 978-80-7603-156-2.
VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran.
VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: UK-PedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9.
TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (10.09.2022)
Obligatory references
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na lI. st. ZŠ. Praha: SPN, 1985.
VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl. Práce s písní. Praha: PedF UK, 2020 82 stran. ISBN 978-80-7603-156-2.
VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran.
VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: UK-PedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9.
TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (09.12.2022)
1) Funkce hudby ve společnosti
2) Historický vývoj intonačních metod u nás a ve světě a podněty k rozvoji intonačních dovedností
3) Podněty ze zahraničních hudebně výchovných systémů, aktuální proměny evropské HV
4) Hudební zájmy, vkus, preference, význam a obsah výchovných koncertů
- Průřez dějinami žánrů - propojení s hudebními činnostmi na střední škole
- Metodický rozvoj intonačních dovedností
- RVP a ŠVP
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (10.09.2022)
1) The function of music in society
2) Historical development of intonation methods in our country and in the world and incentives to develop intonation skills
3) Incentives from foreign music education systems, current changes in European HV
4) Musical interests, tastes, preferences, importance and content of educational concerts
- Cross-section of the history of genres - linking to musical activities in secondary school
- Methodical development of intonation skills
-Framework curriculum, school curriculum
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (12.09.2023)
Požadavky k zápočtu
80% aktivní účast na cvičeních
Seminární práce dle zadaných kritérií
Účast na vybraném workshopu a jeho reflexe dle zadaných kritérií
Obě dílčí práce lze v případě nedostatečného obsahu jednou opakovat.