PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Praxe 1 s reflexí - OPNH4H013A
Anglický název: Practice 1 with reflection
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Vít Novotný, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Vít Novotný, Ph.D. (26.10.2023)
Praxe 1 představuje náslechovou praxi, která je přípravou pro samotnou oborovou praxi studenta. Realizuje se na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií nebo doporučených školských zařízeních. Součástí je domluva studenta s vybranou školou pro jeho náslech. Student vybírá školu buď v místě svého bydliště, nebo ze seznamu fakultních škol, (který je pravidelně aktualizován příslušnou katedrou). Student je v rámci náslechové praxe v přímém spojení se svým zavádějícím učitelem. Má tak možnost sledovat pedagogické situace, které následně aplikuje do své oborové praxe. Součástí náslechové praxe je vedení pedagogického deníku, do kterého student sbírá výsledky práce žáků, podněty k hodnocení vlastní pedagogické činnosti, doporučenou literaturou pro samotnou oborovou praxi, portfolio složitých pedagogických situací a jejich možné řešení. Practice 1 represents listening practice, which is a preparation for the student's field practice. It is implemented in primary schools and in the lower grades of multi-year grammar schools or recommended school facilities. It includes an agreement between the student and the selected school for his listening. The student selects the school either in his / her place of residence or from the list of faculty schools (which is regularly updated by the relevant department). The student is in direct contact with his misleading teacher within the listening practice. He thus has the opportunity to monitor pedagogical situations, which he then applies to his professional practice. Part of the listening practice is keeping a pedagogical diary, in which the student collects the results of students' work, suggestions for evaluating their own pedagogical activities, recommended literature for the field practice itself, a portfolio of complex pedagogical situations and their possible solutions.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)

Uvedená praxe představuje přípravu na:

 
analýzu a reflexi vyučovacího procesu,

rozbory vyučovacího procesu a zadávaných úkolů s fakultními učiteli a oborovými didaktiky,

proces a produkt v hudební výchově – vokální činnosti, instrumentální činnosti, hudebně pohybové činnosti,

hodnocení a klasifikace hudebních činností žáků,

řešení výchovně vzdělávacích situací v procesu hudební výchovy,

práci se žáky se speciálními potřebami či mimořádně nadanými žáky,

seznámení s rámcově vzdělávacími programy jednotlivých typů škol

a jejich následné promítnutí do tematických okruhů vyučovaného předmětu.

Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Vít Novotný, Ph.D. (26.10.2023)

Součásti předmětu: 

  • úvodní seminář
  • organizace praxe, komunikace s fakultní školou, spolupráce s fakultním učitelem
  • tvorba studentského portfolia, do kterého student zaznamenává podněty z pedagogické činnosti vyučujícího, doporučenou literaturu k samostudiu, portfolio složitých pedagogických situací a jejich možné řešení
  • písemná reflexe náslechových hodin
  • závěrečný reflektivní seminář

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe: 60 minut

Samostudium literatury (za semestr): 15 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin

Seminární práce: 5 hodin

Příprava na zápočet: 5 hodin

Literatura -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)

 

Doporučená literatura:

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání

Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání

HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

NELEŠOVSKÁ, Alena - SVOBODOVÁ, Jana. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN80-244-0171-1.
Pedagogická praxe : metodické pokyny. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-659-2.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002.

PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc : Univerzita Palackého, 1998. ISBN 80-7076-793-7.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999.

STARÝ, K.; LAUFKOVÁ,V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.

ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: MU 2016. 

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol.  Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

 

Tucker, J.L. Better Practice in Music Education.  Maryland  : Maryland State Department of Education, 2003. Available on:  https://aems-edu.org/wp-content/uploads/Better_Practices_Music.pdf.

Rodriguez, C.  Music Education, Preparation of Teachers. Available on: https://education.stateuniversity.com/pages/2255/Music-Education-PREPARATION-TEACHERS.html.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Vít Novotný, Ph.D. (26.10.2023)

Podmínky pro udělení zápočtu:

  • provést náslech 12 vyučovacích hodin podle výše uvedených podmínek;

  • tvořit studentské portfolio (pedagogický deník, poznámky, tipy, rady, pomůcky, posbírané materiály, audiovizuální nahrávky…). Pro inspiraci tady posílám náhled, co vše si pod studentským portfoliem můžete ukládat a přidávám několik souvisejících poznámek. Třeba to bude užitečné. Veškerý materiál se Vám bude hodit na státní závěrečnou zkoušku z HV. Tento materiál neodevzdáváte vyučujícímu ani garantovi PX, je určen pouze Vám v rámci přípravy začínajícího učitele. Předložíte ho ovšem při závěrečném reflexivním semináři.

  • po PX odevzdat na závěrečném reflektivním semináři podepsanou DPP a další dokumenty (viz výše) dle pokynů; dohody vždy předávejte v obálce, aby byly chráněny osobní údaje provázejícího vyučujícího; 

  • vytvořit a odevzdat hodnocení náslechových hodin dle tohoto zadání (jeden arch na každou hodinu);

  • v případě nahrazení části náslechových hodin prostřednictvím workshopů vypracovat a odevzdat hodnocení workshopu dle tohoto zadání (jeden arch na každý seminář);

  • HODNOCENÍ NÁSLECHOVÝCH HODIN/WORKSHOPŮ ODEVZDAT DO 10. 12. na email novotny.vit@gmail.com, abych si materiály mohl do závěrečného semináře prostudovat;

  • absolvovat závěrečný reflektivní seminář (15. 12. 2023)

 

Požadavky k zápisu -
Poslední úprava: PhDr. Vít Novotný, Ph.D. (26.10.2023)

Po skončení zápisu Vás bude kontaktovat vyučující dr. Novotný e-mailem pro domluvu termínu úvodního informativního semináře. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK