PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Analýza a pedagogická interpretace hudebního díla - OPNH4H011A
Anglický název: Analysis and pedagogical interpretation of the musical work
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Vyučující: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Anotace -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)
Předmět vede studenty k získání znalostí pro komplexní analýzu a analytickou interpretaci skladeb s akcentací analýzy hudebně výrazových prostředků pro pochopení sdělovaného obsahu jako základního předpokladu pedagogické práce. Studenti aplikují získané dovednosti do modelových didaktických situací s ohledem na interdisciplinární přesahy pedagogické interpretace. K aplikacím slouží seminární práce a modelový pedagogický výstup. Podoba seminární práce: projekt pro výuku na zvolené téma s interdisciplinárními přesahy. Východiskem je hudební dílo. Součástí projektu jsou ukázky z hudby, literatury, výtvarného umění. Komentáře obsahují zdůvodnění obsahu, popis a zdůvodnění forem práce, případnou reflexi z praxe, dále zařazení obsahu do souvislostí hudebně didaktických, hudebněteoretických, hudebněhistorických. Podoba pedagogického výstupu: pedagogická interpretace zvoleného obsahu pro vyučovací hodinu. Reflexe cílů, obsahu, metod a forem práce v diskusi.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)

Cíl: utvrzení a rozvíjení analytických schopností a dovedností včetně dovednosti jejich samostatné aplikace ve vzdělávacím procesu.

Deskriptory -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 10 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut

Samostudium literatury (za semestr): 25 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin

Literatura -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)

Drábek, V. ABC výchovných koncertů, Praha : Olympia, 1987. 124 s.
Kulka, J. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1986. 93 s.
Haluzová, P. Integrativní pojetí hudební výchovy na ZŠ. 
Herden, J. Hudba pro děti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 106 s.
Herden, J. Hudební hodinky pro táty a maminky. 1. vyd. Praha : Rodiče, 2004. 141 s. ISBN 80-86695-46-8.
Herden, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. 1. vyd. Praha : Scientia, 1997. 210 s. ISBN 80-7183-087-9.
Herden, J. Hudba jako řeč. 1. vyd. Praha : Scientia, 1998. 89 s. ISBN 80-7183-126-3.
Jirásková, V. Multikulturní výchova. 1. vyd. Praha : Epocha : Občanské sdružení SPHV, 2006. 130 s.ISBN 80-87027-31-0.
Svobodová, R. Projektové řízení a projektové vyučování, aneb, Jak na výukové projekty podle zásad projektového řízení. 1. vyd. Choceň : PM Consulting, 2010. 100 s. ISBN 978-80-254-8174-5.
Nedělka, M. Mše v soudobé české hudbě. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. 266 s. ISBN 80-246-1014-0.

 

Berger, K. A Theory of Art. Oxford University Press, 1999. 304 pp. ISBN: 9780195128604.

Hutchings, A. A Companion to Mozart's Piano Concertos. Oxford University Press, 1999. 232 pp. ISBN: 9780198167082.

Cock, N. A Guide to Musical Analysis. Oxford University Press, 1994. 376 pp. ISBN 0-19-816508-0.

Russel, A. Music Analysis with the 5-Point Technique. Available on: https://www.edmprod.com/analyze-music/

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)

Rozprava s reflexí modelového pedagogického výstupu a s volbou výukových strategií na podkladě zkušeností získaných ve všech formách výuky.

Sylabus -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.09.2021)

1. Analytická a pedagogická interpretace hudebního díla - specifika na základní a střední škole
2. Charakteristika didaktických situací při práci s uměleckým dílem
3. Percepce a apercepce ve školské hudební výchově a mimo školu
4. Zásady výběru hudebního díla, vkus a jeho formování
5. Percepce a apercepce, preference vnímatele
6. Charakteristika stylu pro poslech díla a pro didaktickou práci s ním
7. Hierarchie didaktické práce s hudebně výrazovými prostředky
8. Specifika vyučovací jednotky zaměřené na práci s uměleckým dílem
9. Hudba jako komunikační systém z pohledu hudebního pedagoga
10. Vnitrooborové přesahy při didaktické práci s hudebním dílem
11. Mezioborové přesahy při didaktické práci s hudebním dílem
12. Náměty pro samostatnou práci žáka a jejich limity
13. Hudební dílo jako objekt projektové výuky

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK