PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe na ZŠ s reflexí (hudební výchova) - OPNH2H107A
Anglický název: Continuous Pedagogical Practice at the Elementary Schools with Reflection
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNH2H101A
Je prerekvizitou pro: OPNH2H112A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (01.11.2019)
Souvislá pedagogická praxe se realizuje se na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií nebo doporučených školských zařízeních. Student vybírá školu ze seznamu fakultních škol, (který je pravidelně aktualizován příslušnou katedrou). Student je v přímém spojení se svým zavádějícím učitelem. Má tak možnost realizovat pedagogické situace, které uplatní ve své budoucí učitelské profesi. Student si vede pedagogické portfolio, do kterého sbírá výsledky práce žáků, podněty k hodnocení vlastní pedagogické činnosti, doporučenou literaturu pro samotnou praxi, portfolio složitých pedagogických situací a jejich možné řešení. Součástí tohoto portfolia jsou také dvě audiovizuální nahrávky z jeho absolvovaných praktických hodin a jejich následní reflexe nejenom ze strany vyučujícího ale také ze strany dalších studentů, kteří se souvislé praxe účastní.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (01.11.2019)

 

Souvislá pedagogická praxe umožňuje:


analýzu a reflexi vyučovacího procesu,

rozbory vyučovacího procesu a zadávaných úkolů s fakultními učiteli a oborovými didaktiky,

proces a produkt v hudební výchově – vokální činnosti, instrumentální činnosti, hudebně pohybové činnosti,

hodnocení a klasifikace hudebních činností žáků,

řešení výchovně vzdělávacích situací v procesu hudební výchovy,

práci se žáky se speciálními potřebami či mimořádně nadanými žáky,

seznámení s rámcově vzdělávacími programy jednotlivých typů škol

a jejich následné promítnutí do tematických okruhů vyučovaného předmětu.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (27.01.2021)

Výuka bude probíhat na ZOOM on-line platformě. Odkaz na připojení bude rozeslán vždy včas, před začátkem výuky. 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (01.11.2019)

Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (19.09.2017

Doporučená literatura:

 

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání

Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání

HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

MAZÁČOVÁ, Nataša. Základní informace o obsahovém zaměření a organizaci pedagogických praxí ve studiu učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně základní školy a střední školy. 

NELEŠOVSKÁ, Alena - SVOBODOVÁ, Jana. Pedagogická praxe: praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. ISBN80-244-0171-1.

Pedagogická praxe: metodické pokyny. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-659-2.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2014. ISBN 978-80-7290-673-4. 

PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc: Univerzita Palackého, 1998. ISBN 80-7076-793-7.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999.

STARÝ, K.; LAUFKOVÁ,V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.

ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: MU 2016. 

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol.  Rámec profesních kvalit učitele.

Hodnoticí a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (29.07.2019)

Absolvování praxe - odučit potřebné množství hodin spolu s případným náslechem (10+2)

pedagogické portfolio, 

audiovizuální nahrávky (2x) z některé z odučených hodin, její rozbor a reflexe. 

účast na povinných konzultacích, které vyučující vypisuje předem mailem,

účast na vstupní konzultaci, kde vyučující podává veškeré informace k danému předmětu. 

V závěru praxe odevzdá student Dohodu o provedení práce, 

Soubor profesních kvalit studenta na oborové praxe - od hospitujícího učitele

a sebehodnocení vlastní praxe. 

Bez předložení této dokumentace není možné předmět úspěšně absolvovat. 

Po samostatném  absolvování kurzu si studenti sami vygenerují certifikát, který potvrzuje  úspěšné splnění podmínek kurzu a poté jej předloží garantovi praxe. Certifikát může sloužit studentům také jako doklad o absolvování, pokud tato školení požaduje škola, na které je student na praxi.

 

Odkaz na kurz:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2463

heslo pro samostatný zápis studenta do kurzu: skola hrou

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK