PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Náslechová praxe v oboru Hudební výchova - OPNH2H105A
Anglický název: Preview of Pedagogical praxis in Music
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (10.09.2021)
Praxe 1 představuje náslechovou praxi, která je přípravou pro samotnou oborovou praxi studenta. Realizuje se na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií nebo doporučených školských zařízeních. Součástí je domluva studenta s vybranou školou pro jeho náslech. Student vybírá školu buď v místě svého bydliště, nebo ze seznamu fakultních škol, (který je pravidelně aktualizován příslušnou katedrou). Student je v rámci náslechové praxe v přímém spojení se svým zavádějícím učitelem. Má tak možnost sledovat pedagogické situace, které následně aplikuje do své oborové praxe. Součástí náslechové praxe je vedení pedagogického deníku, do kterého student sbírá výsledky práce žáků, podněty k hodnocení vlastní pedagogické činnosti, doporučenou literaturou pro samotnou oborovou praxi, portfolio složitých pedagogických situací a jejich možné řešení.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (10.09.2021)

 

Náslechová praxe představuje přípravu na:

analýzu a reflexi vyučovacího procesu,

rozbory vyučovacího procesu a zadávaných úkolů s fakultními učiteli a oborovými didaktiky,

proces a produkt v hudební výchově – vokální činnosti, instrumentální činnosti, hudebně pohybové činnosti,

hodnocení a klasifikace hudebních činností žáků,

řešení výchovně vzdělávacích situací v procesu hudební výchovy,

práci se žáky se speciálními potřebami či mimořádně nadanými žáky,

seznámení s rámcově vzdělávacími programy jednotlivých typů škol

a jejich následné promítnutí do tematických okruhů vyučovaného předmětu.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (10.09.2021)

Součásti předmětu: 

  • úvodní seminář
  • modle kurzy (Bezpečné proškolení před praxemi)
  • organizace praxe, komunikace s fakultní školou, spolupráce s fakultním učitelem
  • tvorba pedagogického deníku, do kterého student zaznamenává podněty z pedagogické činnosti vyučujícího, doporučenou literaturu k samostudiu, portfolio složitých pedagogických situací a jejich možné řešení
  • písemná reflexe náslechových hodin
  • písemná reflexe moodle kurzu Modelové situace z praxe (konkrétní modelová hodina bude vybráná na vstupním semináři)
  • závěrečný reflektivní seminář

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe: 60 minut
Samostudium literatury (za semestr): 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin
Seminární práce: 5 hodin
Příprava na zápočet: 5 hodin

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (10.09.2021)

 

Doporučená literatura:

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání

Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání

HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

NELEŠOVSKÁ, Alena - SVOBODOVÁ, Jana. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN80-244-0171-1.
Pedagogická praxe : metodické pokyny. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-659-2.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002.

PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc : Univerzita Palackého, 1998. ISBN 80-7076-793-7.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999.

STARÝ, K.; LAUFKOVÁ,V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.

ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: MU 2016. 

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol.  Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

 

Tucker, J.L. Better Practice in Music Education.  Maryland  : Maryland State Department of Education, 2003. Available on:  https://aems-edu.org/wp-content/uploads/Better_Practices_Music.pdf.

Rodriguez, C.  Music Education, Preparation of Teachers. Available on: https://education.stateuniversity.com/pages/2255/Music-Education-PREPARATION-TEACHERS.html.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (10.09.2021)

 

1. náslechy - aspoň 12 vyučovacích hodin (ve skupině 3-4 lidí)

nebo absolvování semináře (půlden),

2. vyplnění všech informací o násleších do on-line tabulky

3. reflexe: zodpovězení otázek, a to vyplněním souboru Reflexe náslechů/semináře a zasláním na mail vyučujícího: zuzana.selcanova@pedf.cuni.cz

4. Moodle kurz Bezpečné proškolení před praxemi. - dle nových podmínek GDPR je POVINNÝ- vygenerování certifikátu a zaslání na mail vyučujícího: zuzana.selcanova@pedf.cuni.cz

Součástí kurzu jsou např. témata:

Manuál MŠMT k provozu škol a školských zařízení 2020/21 vzhledem ke COVIDU 19

Základní pravidla a ustanovení pro realizaci praxí, požadavky na studenty a jejich práva

Zdůvodnění začlenění bezpečnostní gramotnosti do pregraduální přípravy učitelů

Bezpečnostní gramotnost

Základní legislativní rámec ve školství

Běžná rizika ve škole (úrazy)

Dopravní bezpečnost ve školní praxi

Mimořádné situace (požáry, ozbrojený útočník ve škole)

 

V závěru všech okruhů je TEST k ověření zvládnutí obsahu kurzu.

Po jeho ukončení si můžete zkontrolovat správnost vyplnění, případně odpovědi revidovat.

Po samostatném absolvování kurzu je potřeba, abyste si vygenerovali certifikát,

který potvrzuje úspěšné splnění všech podmínek kurzu.

 

Odkaz na kurz:

https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3351

pro vtup použijete své vlastní přihlašovací údaje do SIS, 

poté zadejte heslo:  BezpecnaPraxeU

 

 

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (10.09.2021)

Po skončení zápisu Vás bude kontaktovat vyučující dr. Z. Selčanová e-mailem.

Vstupní konzultace se uskuteční 14. 10. od 8:15 do 9:00, v učebně R410.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK