PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika nelingvistických disciplín I - OPNG3G025A
Anglický název: Didactics of Non-linguistics Disciplines I
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 8 / 8 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Mgr. Eva Markvartová, Ph.D.
Mgr. Michal Smrkovský
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
Předmět se zaměřuje na učení se literatuře a učení se literaturou v rámci předmětu cizí jazyk. Cílem kurzu je přiblížit studentům základy teorie didaktiky literatury a metodické postupy při práce s cizojazyčným autentickým i didakticky adaptovaným literárním textem. Obsahově lze předmět rozdělit do následujících problémových okruhů: 1. Literární výchova jako součást vyučování cizímu jazyku - souvislost didaktiky literatury a dalšími s didaktikou reálií a lingvodidaktikou. Různé akcenty na práci s literárním textem (kognitivní a/vs. zážitkové učení). Souvislost literární výchovy a dalších uměleckých výchov ve vyučování cizímu jazyku. 2. Možnosti nasazení literatury ve školní praxi. Problematika výběru textů (kanonické texty a/vs. současná literatura) 3. Práce s literárním textem. "Klasická analýza textu" versus činnostně orientovaný charakter práce s textem: práce s literaturou v hodině a/vs. projektová výuka. 4. Práce s adaptovanými literárními texty (literatura a divadlo, literatura a film). 5. Literatura a narativ výtvarného umění. 5. Literatura jako impuls k tvořivé dramatice ve VCJ. 6. Literatura jako impuls ke kreativnímu psaní. 7. Specifické rysy práce s lyrikou, epikou a dramatem. 8. Doplňující oblast vytvoří specifické rysy práce s publicistickými texty (o literatuře); autonomní aktuální oblast tvoří písňové texty.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
Celková časová zátěž studenta 150,0
Přidělené kredity 5
Zakončení Zk
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 18 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 30 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

ABRAHAM, U; KEPSER M. Literturdidaktik Deutsch. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin : Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978 3 503 09883 5.BOGDAL, K.H.; KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München : Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002. ISBN 3-19-001430-2.

BESEDOVÁ, Petra. Literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-311-1.

EDER, Ulrike (Hg.)a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur I: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3-7069-0827-6.

EDER, Ulrike (Hg.) a.Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur II: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3706908276.

EHLERS, Swantje. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen: Narr (= Giessener Beiträge zur Fremdsprachendidaktik), 1998. ISBN 3-8233-5296-2.

KOLEČÁNI LENČOVÁ, Ivica; KOVÁČOVÁ, Michaela; TOMÁŠKOVÁ, Simona. Neue Wege im DaF-Unterricht. Bildende Kunst – Spielfilm – digitale Medien. Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2018. ISBN 978-3-943906-44-8.

LENČOVÁ, Ivica. Literárny artefakt vo výučbe cudzích jazykov.Banská Bystrica, 2008. ISBN 978-8083-572-9.

LENČOVÁ, Ivica. Phantasieland Lesen 1. Phantasienland Lesen 2 : metodicko-didaktická príručka pre učiteľa k integrovaným učebniciam literárneho čítania pre žiakov 1. a 2. stupňa základných škôl a osemročných gymnázií. 1. vyd. Bratislava : Vydavateľstvo Príroda, 2009. CD ROM. ISBN 978-80-07-01689-7.

MAIER, K.E. Jugendliteratur : Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn : Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5.

O’SULLIVAN, Emer; RÖSLER, Dietmar. Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Stauffenburg Verlag Brigitte Narr GmbH, 2013. ISBN 978-3-86057-297-9.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

Požadavky na ukončení předmětu:

- Aktivní účast na semináři

- Průběžné plnění úkolů

Požadavky ke zkoušce:

- Znalost odborné literatury.

- Průběh zkoušky

- Kolokvium. Prezentace didaktické adaptace literárního textu primárně určeného dospělým čtenářům. Text dle vlastního výběru.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

1. Didaktika literatury v kontextu dalších didaktických disciplín. Praktické cvičení: Práce s příběhem.

2. Zastoupení literatury v evropských dokumentech a kurikulárních dokumentech ČR. Praktické cvičení: Otázka zastoupení německojazyčné literatury v učivu na ZŠ a SŠ (mezipředmětové vztahy).

3. Otázka literárního kánonu / textového korpusu literárních textů ve VCJ. Praktické cvičení: práce s čítankami, zjednodušenou četbou a dalšími zdroji literárních textů.

4. Literární dějepis nebo akcent na čtenářské kompetence? Didaktické principy. Praktické cvičení: Reflexe vlastních zkušeností (v roli žáka/žákyně, studenta/studentky, praktikanta/praktikantky); profesní vize. Práce s literaturou - argumenty pro a proti

5 aspektů nasazení literatury ve VCJ: literární kompetence; sepětí literatury a reálií; komunikativní kompetence; lingvistické kompetence; aspekt interkulturality. Praktické cvičení: Vyhledávání textů k daným aspektů a práce s těmito texty.

6. Faktory práce s textem. Organizační formy výuky literatury. Praktické cvičení: pokus o didakticku adaptaci konkrétního literárního textu (skupinová práce).

7. Literární exkurze, literární procházky, literární reallye. Praktické cvičení: návrh literární exkurze (skupinová práce).

8. Literatura v kontextu dalších médií ve VCJ.

9. Ohlédnutí za kurzem.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK