PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vybrané aspekty didaktiky německého jazyka I - OPNG3G015A
Anglický název: Selected aspects of German language didactics I
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 15 / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina, čeština, angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (06.09.2023)
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům náhled na změnu postavení německého jazyka v cizojazyčné výuce na ZŠ a SŠ pod vlivem mnohojazyčnosti. Studenti se seznámí s pojmem mnohojazyčnosti a jeho konkrétními projevy v současné realitě institucionální výuky cizím jazykům (postavení němčiny jako druhého cizího jazyka po angličtině). Začleňování žáků-cizinců; bilingvismus a bilingvní programy orientované na německý jazyk na českých základních a středních školách; CLIL; imerze). Studenti budou aktivně vyhledávat prameny ke studované problematice, navštíví výuku němčiny se skupinou žáků s odlišnými mateřskými jazyky, budou absolvovat přednášku a diskusi s pedagogickým pracovníkem školy s bilingvním programem.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (06.09.2023)
Celková časová zátěž studenta 150,0
Odpovídající množství kreditů 5
Přidělené kredity 5
Zakončení Z
Přímá výuka  
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 30 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce 15 hodin
Příprava na zápočet 15 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (06.09.2023)

ANDRÁŠOVÁ, H. Klasifikace chyb způsobených vlivem angličtiny na němčinu v písemném projevu žáků. In: Cizí jazyky, 2014, roč. 57. Č. 1. ISBN ISBN 1210-0811.

BÄR, M. Förderung von Mehrsprachigkeit und Lernkompetenz :Fallstudien zu Interkomprehensionsunterricht mit Schülern der Klassen 8 bis 10. Tübingen: Gunter Narr, 2009. 576 s. ISBN 978-3-823-36531-0.

EDER, Ulrike.Mehrsprachige Kinder- und Jugendliteratur für mehrsprachige Lernkontexte. Wien: Praesens 2009. ISBN 978-3706905466.

EDER, Ulrike (Hg.)a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur I: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3-7069-0827-6.

EDER, Ulrike (Hg.) a.Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur II: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3706908276.

JANÍK, Miroslav. Analýza výukových situací se zaměřením na výuku druhého cizího jazyka v kontextu konceptu mnohojazyčnosti. In Janíková, V., Píšová, M., Hanušová, S. (Eds.). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 67-80, 14 s. Spisy Pedagogické fakulty MU 165. ISBN 978-80-210-6682-3.

JANÍK, Miroslav. Mnohojazyčnost jako dílčí cíl výuky cizích jazyků a možnosti její podpory. Pedagogická orientace, Brno: Česká pedagogická společnost , o.s., 2014, roč. 24, č. 3, s. 330-352. ISSN 1211-4669.

JANÍK, Miroslav. Koncept mnohojazyčnosti ve výuce cizích jazyků. Komenský. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 24-28, 5 s.

JANÍKOVÁ, Věra. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 127 s. ISBN 978-80-210-6683-0.

JANÍK, Miroslav. Koncept mnohojazyčnosti ve výzkumu. In Janíková, V., Píšová, M., Hanušová, S. (Eds.). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům. Brno: Masarykova univerzita, 2012. s. 169 - 181, 13 s. Spisy Pedagogické fakulty MU 159. ISBN 978-80-210-6109-5.

NEČASOVÁ, P.; ŠVERMOVÁ, Dagmar. Zum Zustand des bilingualen Unterrichts in Tschechien. Aussiger Beiträge [Germanistische Schriftenreihe aus Forschung und Lehre]. 2009, roč. 3., č. 3, s. 173-186. ISSN 1802-6419.

NEČASOVÁ, P., ŠVERMOVÁ, D. Strategie vyučování cizím jazykům s důrazem na němčinu v jazykově heterogenních skupinách. In: Filologické studie: Chronos- Logos - Topos v současném filologickém bádání. Praha: Karolinum, 2012, s. 103-113. ISBN 978-80-246-2231-6.

ŠVERMOVÁ D., NEČASOVÁ P. Bilingvní programy a jejich odraz do přípravy učitelů cizích jazyků. Praha: UK PedF, 2011. ISBN 978-80-7290-540-9. 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (06.09.2023)

Obsah předmětu tvoří témata:

- Vícejazyčnost v současnosti i minulosti (se zvl. zaměřením na vztah němčiny a češtiny ve 20. století)

- Vícejazyčnost a její konkrétní projevy v současné realitě institucionální výuky cizím jazykům

- Postavení němčiny jako druhého cizího jazyka po angličtině 

- Výuka němčiny ve skupině žáků s odlišnými mateřskými jazyky. Začleňování žáků-cizinců

- Bilingvismus a bilingvní programy orientované na německý jazyk na českých základních a středních školách

- CLIL 

- Problematika výuky reálií ve vícejazyčných skupinách

- Problematika vícejazyčnosti a výuka literatury ve vícejazyčných skupinách

- Shrnutí kurzu

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (06.09.2023)

Požadavky k zápočtu:

- aktivní účast na semináři (80 %)

- průběžné plnění úkolů

- prezentace tématu v semináři

- seminární práce - příprava vyučovací hodiny formou CLIL

Na zápočet jsou možné 3 pokusy.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK