PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika literatury pro děti a mládež - OPNG2G136B
Anglický název: Methodology of Literature for Children and Youth
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (30.01.2022)
Obsahovou náplň tvoří praktická cvičení vycházející z interpretační analýzy a didaktické adaptace jednotlivých žánrů LPDM ve VCJ. Přednášky se zaměří na výklad jednotlivých metodických postupů se zaměřením na aspekt literární vědy, reálií a interkulturality. To vše na na příkladu konkrétních textů (v seminářích), v závislosti na žánrech, které jsou chápány jako standardně vhodné pro didaktickou adaptaci (např. drobná lyrika, pohádka, pověst), dále na žánrech relativně moderních (např. comics, obrazová kniha) a naposledy na žánrech, které se ve VCJ objevují jako poměrně nové (např. román pro mládež a dospívající čtenáře) a které předpokládají práci s rozsáhlým epickým textem.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (30.01.2022)

Cílem předmětu je přiblížit různé metodické postupy zprostředkujcící komparatistický pohled na cizojazyčnou literaturu pro děti a mládež z pohledu vyučování cizímu jazyku , přiblížit studentům význam literatury jako faktoru při rozvíjení osobnosti dítěte a to s důrazem na rozvíjení interkulturních a sociálních kompetencí.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (12.02.2022)

.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (30.01.2022)

 

O´SULLIVAN, E.; ROESLER, D. Fremdsprachenlernen und Kinder- und Jugendliteratur. Eine kritische Bestandaufnahme. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 2002, Nr. 13, s. 63-111. ISSN 0939-7299.
KRUMM, H.J.; PORTMANN-TSELIKAS, P.R. (Hrsg.) Theorie und Praxis : Österreichische Beiträge zu Deutsch als Fremdsprache in Österreich. Bd. 6/2002. Schwerpunkt: Literatur im DaF. Insbruck; Wien; München; Bozen : Studienverlag, 2003. ISBN 3-7065-1805-8.
SWANTJE, E. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen : Gunter Narr Verlag, 1998. ISBN 3-8233-5296-2.
BOGDAL, K.H.; KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München : Deutscher Taschenbuch Verlag GmbH & Co. KG, 2002. ISBN 3-19-001430-2.
WERR, U. Literatur zum Anfassen : Vorschläge zu einem produktiven Umhang mit Literatur. München : Hueber, 1987. ISBN 3-19-001430-2.
BREDELLA, L.; CHRIST, H.; LEGUTKE, M.K. Fremdverstehen zwischen Theorie und Praxis. Tübingen : Gunter Narr Verlag, 2000. ISBN 3-8233-5310-1.
SWANTJE, E. Lesen als Verstehen. Zum Verstehen der fremdsprachlichen Texte und zu ihrer Didaktik. Berlin; München; Wien; New York : Langenscheidt, 1992. ISBN 3-468-49678-8.
WESTHOFF, G. Fertigkeit Lesen. Berlin; München; Wien; New York : Langenscheidt, 1997. ISBN 3-468-49663

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (30.01.2022)

Das Organisatorische. Arbeit mit dem Kinderlyrik (Rhytmus, Melodie, Spiele mit der Poesie im DaF-Unterricht)

Arbeit mit der Kinderlyrik (Schwerpunkte: Klassiker der deutschsprachiger Literatur, konkrete Poesie, kreatives Schreiben)

Arbeit mit dem Bilderbuch  (Schwerpunkt: Kreatives Schreiben)

Märchen im Fremdsprachenunterricht - Schwerpunkt: ein Märchen, aber unterschiedliche methodische Verfahren

Abenteuerroman - (Schwerpunkt: aktuelle Botschaften in den historischen sowie aktuellen Romanen. K. May. K. Boie: Alhambra - Geschichte und/versus literarische Fiktion)) 

Gegenwärtige Kinderromane im Daf-Unterricht: fantasiebezogene Romane (z. B. M. Ende) ; Erzählungen über das Leben hier und heute (A. Steinhöfel - Rico-Romane). Arbeiz mit dem Film.

 Problemorientiertes Jugendbuch  (G. Pausewang: Wolke - Methoden humanistischer Pädagogik, Phantasiereisen)

Problemorientierte Jugendbuch und Romane für junge Erwachsene mit dem Thema des 2. Weltkrieg (M. Pressler: Malka Mai - Literaturführer-Methode)

Movie-Roman: W. Herrndorf: Tschick

Präsentation der eigenen Vorschläge zur didaktischen Adaptation eines kinder- oder jugendliterarischen Textes nach beliebiger Auswahl (Gruppenarbeit), Zusammenfassung des Kurses

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (30.01.2022)
75% docházka, aktivní účast na semináři, průběžné vypracovávání úkolů, prezentace didaktické adaptace textu podle vlastního výběru.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK