PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aktuální problémy lingvodidaktiky - OPNG2G131B
Anglický název: Current Problems in Methodology
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (14.09.2019)
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům náhled na změnu postavení německého jazyka v cizojazyčné výuce na ZŠ a SŠ pod vlivem mnohojazyčnosti. Studenti se seznámí s pojmem mnohojazyčnosti a jeho konkrétními projevy v současné realitě institucionální výuky cizím jazykům (postavení němčiny jako druhého cizího jazyka po angličtině v důsledku zavedení povinného druhého CJ na 2. stupni ZŠ; výuka němčiny ve skupině žáků s odlišnými mateřskými jazyky - začleňování žáků-cizinců; bilingvismus a bilingvní programy orientované na německý jazyk na českých základních a středních školách; CLIL; imerze). Studenti budou aktivně vyhledávat prameny ke studované problematice, navštíví výuku němčiny se skupinou žáků s odlišnými mateřskými jazyky v ČR nebo SRN, budou absolvovat přednášku a diskusi s pedagogickým pracovníkem školy s bilingvním programem.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (02.10.2020)

Výuka bude do odvolání probíhat distančně on-line v MS Teams v době standardního rozvrhu na odkazu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad2f2ae25b2bb438888fe09f95feb6fa0%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=4bfc750a-6c65-43bb-b574-6f73d4f7db08&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (14.09.2019)

ANDRÁŠOVÁ, H. Klasifikace chyb způsobených vlivem angličtiny na němčinu v písemném projevu žáků. In: Cizí jazyky, 2014, roč. 57. Č. 1. ISBN ISBN 1210-0811.

BÄR, M. Förderung von Mehrsprachigkeit und Lernkompetenz. Fallstudien zu Interkomprehensionsunterricht mit Schülern der Klassen 8 bis 10. Tübingen: Gunter Narr, 2009. 576 s. ISBN 978-3-823-36531-0.

BÄR, M. Europäische Mehrsprachigkeit durch rezeptive Kompetenzen. Konsequenzen für Sprach- und Bildungspolitik. Aachen: Shaker, 2004. 204 s. ISBN 3832223010.

JANÍK, M. Analýza výukových situací se zaměřením na výuku druhého cizího jazyka v kontextu konceptu mnohojazyčnosti. In Janíková, V., Píšová, M., Hanušová, S. (Eds.). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 67-80, 14 s. Spisy Pedagogické fakulty MU 165. ISBN 978-80-210-6682-3.

JANÍK, M. Mnohojazyčnost jako dílčí cíl výuky cizích jazyků a možnosti její podpory. In: Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost , o.s., 2014, roč. 24, č. 3, s. 330-352. ISSN 1211-4669.

JANÍK, M. Koncept mnohojazyčnosti ve výuce cizích jazyků. In: Komenský. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 24-28, 5 s.

JANÍKOVÁ, V. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 127 s. ISBN 978-80-210-6683-0.

JANÍK, M. Koncept mnohojazyčnosti ve výzkumu. In: Janíková, V., Píšová, M., Hanušová, S. (Eds.). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům. Brno: Masarykova univerzita, 2012. s. 169 - 181, 13 s. Spisy Pedagogické fakulty MU 159. ISBN 978-80-210-6109-5.

NEČASOVÁ, P., ŠVERMOVÁ, D. Zum Zustand des bilingualen Unterrichts in Tschechien. In: Aussiger Beiträge [Germanistische Schriftenreihe aus Forschung und Lehre]. 2009, roč. 3., č. 3, s. 173-186. ISSN 1802-6419.

NEČASOVÁ, P., ŠVERMOVÁ, D. Strategie vyučování cizím jazykům s důrazem na němčinu v jazykově heterogenních skupinách. In: Filologické studie: Chronos- Logos - Topos v současném filologickém bádání. Praha: Karolinum, 2012, s. 103-113. ISBN 978-80-246-2231-6.

ŠVERMOVÁ D., NEČASOVÁ P. Bilingvní programy a jejich odraz do přípravy učitelů cizích jazyků. Praha: UK PedF, 2011. ISBN 978-80-7290-540-9.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2020)

Obsah předmětu tvoří témata:

- Vícejazyčnost a její konkrétní projevy v současné realitě institucionální výuky cizím jazykům (7.10., 14.10.)

- Postavení němčiny jako druhého cizího jazyka po angličtině v důsledku zavedení povinného druhého CJ na 2. stupni ZŠ (21.10.)

- Výuka němčiny ve skupině žáků s odlišnými mateřskými jazyky. Začleňování žáků-cizinců (2.12.)

- Bilingvismus a bilingvní programy orientované na německý jazyk na českých základních a středních školách (9.12., 16.12.)

- CLIL (4.1.)

 

V případě nařízení distanční výuky bude probíhat on-line výuka přes MS-Teams.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2020)

Požadavky k zápočtu:

- aktivní účast na semináři (80 %)

- průběžné plnění úkolů

- prezentace tématu v semináři

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK