PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika německého jazyka III - OPNG2G112A
Anglický název: Didactics of the German Language III
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (10.09.2021)
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky vyučování nelingvistických disciplín: a) reálií německy mluvících zemí b) německy psané literatury. Studenti si osvojí si teoretické teze těchto disciplín a (zejména v závěru kurzu) si vyzkouší základní metodické postupy vhodné pro zprostředkování a upevnění poznatků z oblasti reálií a lingvoreálií a literatury tak, aby dokázali v praxi realizovat požadavek formování sociokulturní a interkulturní kompetence. Obsahem předmětu jsou témata: ad a) Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru. Historie reálií v cizojazyčném vyučování. Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií. Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. ad b) Pojem literatura ve VCJ a různé přístupy k využití literatury. Interkulturní přístup - literatura jako reprezentant kultury země/zemí cílového (tj. vyučovaného) jazyka se zvláštním zřetelem k sepětí literatury ve VCJ a reálií. Literárněvědný přístup: teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku. Literatura jako fenomén iniciující jazykovou komunikaci. Metodické otázky: Problematika kánonu textů - různé zdroje literárních textů vhodných pro využití v VCJ. Literární kompetence ve vztahu k jazykovým kompetencím definovaným SERRJ a Dodatkem k SERRJ. Práce s literárním textem: "klasická analýza textu" versus činnostně orientovaný charakter práce s textem; práce s literárním textem v klasických vyučovacích jednotkách versus literární projekty; literární výchova a dramapedagogika. Specifické rysy práce s lyrikou, epikou a dramatem. Práce s filmem. Využití internetu při práci s literaturou.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (10.09.2021)

Didaktika reálií

BIECHELE, M., PADRÓS, A. Didaktik der Landeskunde. Fernstudieneinheit 31. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 2003. ISBN 3-468-49643-5.

BISCHOF, M., KESSLING, V., KRECHEL, R. et al. Landeskunde und Literaturdidaktik. Fernstudieneinheit 3. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 1999. ISBN 3-468-49677-X.

MACAIRE, D., HOSCH, W. Bilder in der Landeskunde. Fernstudieneinheit 11. München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49660-5.

HANSEN, M., ZUBER, B. Zwischen den Kulturen. Strategien für den Unterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49474-2.

ERDMENGER, M. Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1996. ISBN 3-19-006623-X.

NEČASOVÁ, P. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. In: Cizí jazyky, 2003-2004, roč. 47, č. 3., s 88–90. ISSN 1210-0811.

 

 

Didaktika literatury

Materiály z webových stránek Tamary Bučkové

ABRAHAM, U; KEPSER M. Literturdidaktik Deutsch. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978-3-503-09883-5.BOGDAL, K. H., KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002. ISBN 3-19-001430-2.

BUČKOVÁ, Tamara. Interkulturní didaktika cizojazyčné literatury. Kontexty a perspektivy.      Se zaměřením na německy psanou literaturu pro děti a mládež a zřetelem k tématu 2. světové války. Praha: Nakladatelství PedF UK, 2020.

ISBN 978-80-7603-183-8.

BESEDOVÁ, Petra. Literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-311-1.

BOGDAL, Klaus-Michael; KORTE, Hermann. Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, GmbH & Co. KG, 2002. ISBN 3-423-30798-6.

EDER, Ulrike (Hg.) a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur I: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3-7069-0827-6.

EDER, Ulrike (Hg.) a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur II: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3706908276.

EHLERS, Swantje. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen: Narr (= Giessener Beiträge zur Fremdsprachendidaktik), 1998. ISBN 3-8233-5296-2.

EHLERS, Swantje. Lesen als Verstehen: zum Verstehen fremdsprachlicher Texte und zu ihrer Didaktik. Berlin; München; Wien; Zürich; New York: Langen Schmidt, 1992. ISBN 9783468496783.

GANSEL, Carsten. Moderne Kinder- und Jugendliteratur:  ein Praxisbuch für den Unterricht. Berlin: Cornelsen Scriptor, 1999. ISBN 3-589-21152-0.

HUNFELD, Hans. Literatur als Sprache. Ansätze eines hermeneutische orientierten Fremdsprachenunterrichts. Berlin und München: Langenscheidt KG, 1990. ISBN 3-468-49440-8.

KOLEČÁNI LENČOVÁ, Ivica; KOVÁČOVÁ, Michaela; TOMÁŠKOVÁ, Simona. Neue Wege im DaF-Unterricht. Bildende Kunst – Spielfilm – digitale Medien. Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2018. ISBN 978-3-943906-44-8.

KOPPENSTEINER, Jürgen; SCHWARZ, Emilie. Literatur im DaF/DaZ-Unterricht. Eine Einführung in Theorie und Praxis.

O´SULLIVAN, Emer; RÖSLER, Dietmar. Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Stauffenburg Verlag Brigitte Narr GmbH, 2013. ISBN 978-3-86057-297-9.

 

Didaktika reálií a didaktika literatury

WIEIERLACHER, A., BOGNER, A. Handbuch interkultureller Germanistik. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1. Wien: Prasens Verlag, 2012. ISBN 978-3-7069.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (10.09.2021)

Požadavky ke zkoušce:

- aktivní účast na výuce (80 %)

- prezentace projektu zaměřeného na didaktiku reálií 

- didaktizace zvoleného tématu z literatury (prezentace na skupinovém kolokviu; struktura prezentace: představení tématu -literárního, písňového textu či jiného textu vztahujícího se k literatuře), argumenty pro výběr textu, náměty pro práci s textem, vypracovaný příklad jednoho cvičení s praktickou ukázkou)

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (10.09.2021)

Reálie

Pojem reálie a různé přístupy k pojetí reálií ve VCJ. (11.10., 18.10.)

Historie reálií v cizojazyčném vyučování. (25.10.)

Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. (29.11.)

Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií. (6.12.)

Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. (13.12., 20.12.)

Prezentace didaktizace zvoleného tématu (3.1.)

 

Literatura

Didaktika literatury jako specifická oblast VCJ. Vymezení disciplíny, sepětí didaktiky literatury s lingvodidaktikou a didaktikou reálií. Vymezení základních termínu: literární učení, literární kompetence, čtenářská kompetence, literární socializace. Čtenářství v mateřském a/vs. literárním jazyce. 

Otázka role a skutečného zastoupení literatury ve vyučování VCJ. Zastoupení literatury v SERRJ, Dodatku k SERRJ a v kurikulárních dokumentech ČR. Doovednost literárního čtení ve vztahu k dalším řečovým dovednostem. Práce s literárním textem jako forma interkulturně zaměřeného literárního učení. Otázka literárních kompetencí a jazykových kompetencí definovaných v SERRJ a Dodatku k SERRJ.

Otázka literárního kánonu / textového korpusu ve VCJ – zastoupení konkrétních autorů a témat. Zdroje literárních textů ve VCJ.  Problematika učebních materiálů: zastoupení literárních textů v učebnicích; čítanky, zjednodušená četba, ´zrcadlové´/  bilingvní knihy a další prameny jako zdroje didakticky adaptovaných textů. Problematika autentických literárních textů.

Možnosti zařazení literatury do VCJ, didaktické principy práce s cizojazyčnou literaturou, faktory ovlivňující práci s literárním textem.  

Práce s literárním textem na základě konkrétních příkladů. Kognitivní a/vs. zážitkové učení. Sepětí literární výchovy a dalších uměleckých výchov. Práce s knihou a dalšími médii, dramapedagogika. 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (10.09.2021)

Požadavky k didaktice reálií:

- studenti zpracují 3 návrhy na projekt odrážející  reálie německy mluvících zemí s důrazem na projevy na území České republiky (projekt na kognitivní přístup k reáliím, projekt na komunikativní přístup k reáliím a projekt na interkulturní přístup k reáliím). Dva projekty odprezentují v semináři (částečně formou mikroteachingu). Projekty budou reflektovat požadavky vyplývající z projektového vyučování. Třetí projekt bude prezentován v rámci zkoušky. 

Požadavky k zakončení literárně didaktické části:

1.     Skupinová práce - minireferát – zastoupení literatury v jednom z dále uvedených zdrojů podle vlastního výběru. Délka referátu:  5 - 7 minut. Struktura referátu: charakteristika materiálu, popis přístupu k literatuře, seznam literárních textů (bude distribuován kolegům), upozornění na jeden až dva z textů (subjektivní výběr ze strany referujících) doplněné argumety.

a.      učebnicové soubory:  Sprechen Sie Deusch?; AspekteAusBlick

b.      bilingvní/zrcadlové knihy;

c.       zjednodušená četba;

d.      čítanky  (+ Wir wiederholen für das Abitur)

e.      internetové portály

2.       CV čtenáře (volný písemný projev v rozsahu 1 – 3 stran). Datum odevzdání: při  posledním prosincovém setkání)  – v elektronické a tištěné (papírové) podobě.

3.       Návrh didaktické adaptace literárního textu podle vlastního výběru (odevzdání v elektronické podobě s nasdílením kolegům + prezentace navržené didaktizace - 5 až 7 minut. (Tento bode je součástí zkoušky, která bude probíhat ústně.)

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (30.09.2020)

Viz webové stránky vučující

moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8524

 

výuka: MS Teams

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK