PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika FJ I – náslechová praxe - OPNF2F102A
Anglický název: Didactics I - theory and observation
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (23.09.2020)
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům přechod od obecné didaktiky k didaktice cizího jazyka a dalšího cizího jazyka. Záměrem je představení teoretických poznatků didaktiky jako východisek pro praxi učitele stejně jako ujasnění zpětného působení praxe výuky jazyka na její teoretickou reflexi. Studenti jsou seznámeni se základními didaktickými otázkami, které vychází ze vztahového trojúhelníku učitel-žák-učivo. Dále se předmět věnuje historii i současnosti přístupů k výuce cizího jazyka (francouzštiny) a jeho učení. Obecné poznatky se pak konkretizují při práci s autentickými didaktickými materiály a základními koncepčními dokumenty. Předmět se věnuje i otázkám evaluace. Součástí kurzu jsou ukázky reálných situací z výuky FLE (Videoanalýzy). Ty nově vychází z nahrávek didaktických situací natočených v roce 2019 a realizovanými začínajícími učiteli (projekt ESF). Studenti se dále seznámí se základním repertoárem (autentických) materiálů použitelných ve výuce a uvědomí si jejich potenciál pro jejich vlastní učení v návazných kurzech. Dále pak budou mít studenti prostor pro práci s IT nástroji pro výuku jazyka, během níž budou konkretizovat teoretické poznatky z kurzu. K tomu budou využity zejména PC, tablety či mobilní telefony a audio-materiál. IT nástroje budou zároveň použity jako studijní pomůcka, vyučující pro studenty připraví interaktivní výukové materiály ilustrující zároveň možnosti IT ve výuce. V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (04.09.2020)

Základní povinná literatura:

TAGLIANTE, C. La classe de langue. Paris: CLE International, 2006.

BERTOCCHINI, P., CONSTANZO, E.  Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International, 2018 (2e edition).

(NOVÉ) DEFAYS, J.-M., Enseigner le français le étrangère et seconde. Bruxelles: Mardaga, 2019.

 

Základní literatura k práci v semináři (Analyse VIDEO):

DAILL, E., STIRMAN, M., Écrit et gestion du tableau. Paris: Hachette FLE, 2015

DAILL, E., STIRMAN, M., Oral et gestion du tableau. Paris: Hachette FLE, 2017

 

Doplňková literatura/základní dikumenty:

(NOVÉ) DOMINÉ, G., Les TICE en classe, mode d'emploi. Paris: ESF Editeur, 2017. 

(NOVÉ) ROUSSEL, S., GAONAC'H, D., L'apprentissage des langues. Paris: Retz, 2017. 

Řada „Techniques et pratiques de classe“. Paris: CLE International.

(coll.) Conseil de l’Europe Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001.

(coll.) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin, 2005.

 

CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (05.01.2021)

Aktivní účast na výuce a v seminární části kurzu v on-line formě, max. 3 absence za semestr. Zpracování úkolů zadaných vyučujícím během semestru včetně práce s IT nástroji. On-line test základních znalostí z oblasti úvodu do didaktiky FLE (min. 70% úspěšnost). Ústní pohovor v návaznosti na vykonaném testu, reflexe zpracovaných úkolů. 

Max. 3 pokusy na test i ústní část

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (13.09.2020)

Týden 1 a 2: Didaktika FLE a její definice, kontext výuky FLE, základní pojmy (apprentissage, acquisition, FLE, FLM, FLS aj.). Videoanalýza části hodiny. Výukový ICT nástroj – learnignapps.org (1)

Týden 3 a 4: Učitel francouzského jazyka (kompetence, strategie, role, přístupy). Videoanalýza části hodiny. Výukový nástroj – tištěné médium.

Týden 5: Jazyková třída, pedagogický prostor v kontextu výuky FLE. Analýza reálných tříd (foto). Výukový ICT nástroj – padlet.com

Týden 6 a 7: Žák, student v kontextu výuky FLE (učební styly a strategie, specifika jednotlivých stupňů). Videoanalýza části hodiny. Výukový ICT nástroj – kahoot.com, quizlet.com

Týden 8 a 9: Historie a současnost metod a metodologických směrů. Výukový nástroj – vizuální podklady (plakáty, obrázky).

Týden 10: Zdroje výuky FLE, učebnice. Analýza současných setů učebnic. Výukový ICT nástroj – learnignapps.org (2)

Týden 11 a 12: Evaluace a SERRJ. Výukový ICT nástroj – socrative.com

Týden 13: Záverečné shrnutí, (auto)evaluace, výhled na další semestry, informace o praxích

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK