PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny českého školství - OPND4D101C
Anglický název: History of Czech Education System
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 25 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jiří Pokorný, CSc.
doc. PhDr. Magdaléna Pokorná, CSc.
Vyučující: prof. PhDr. Jiří Pokorný, CSc.
Anotace
Poslední úprava: prof. PhDr. Jiří Pokorný, CSc. (06.03.2023)
Cílem předmětu je zvýšit a systemizovat znalosti o dějinách českého školství, porozumět tak lépe jeho současnému stavu a vytvořit předpoklady pro kvalifikovanější pedagogické působení. Přednáška pokryje více méně celou historii českého školství na všech úrovních. Ve starší době bude zvláštní pozornost věnována zejména fenoménu univerzity, v době moderní pak zejména významným reformám i každodennímu provozu našich škol. Opomenuta nebude ani problematika odborného a technického školství. Přednáška bude sledovat vývoj školství až do současnosti a v širších souvislostech (např. vliv Humboldtových reforem nebo americkou inspiraci prvorepublikových reformních pokusů).
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Jiří Pokorný, CSc. (06.03.2023)

Cílem předmětu je prohloubit znalosti o českém školství, zejména o posledním vývoji.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (27.01.2020)

Dějiny Univerzity Karlovy 1348-1990, I-IV, Praha 1995-1998, ISBN 80-7066-968-3, 80-7184-050-5, 80-7184-320-2, 80-7184-539-6.

KADLEC Petr, Střední školy a jejich studenti. K formování inteligence na severní Moravě a ve Slezsku v druhé polovině 19. a na počátku 20. století, Ostrava 2013. ISBN 978-80-7464-253-1.

KASPER Tomáš –KASPEROVÁ Dana –Pánková Markéta, „Národní“ školství za první Československé republiky, Praha 2018. ISBN 978-80-200-2891-4, 978-80-86935-41-6.

NOVOTNÝ Miroslav, Dějiny vyššího školství a vzdělanosti na jihu Čech od středověkých počátků do současnosti, České Budějovice 2006. ISBN 80-7040-883-9.

PÁNKOVÁ Markéta, KASPEROVÁ Dana, KASPER Tomáš a kol., Meziválečná školská reforma v Československu, Praha 2015, ISBN 978-80-200-2496-1, 978-80-86935-30-0.

ŠAFRÁNEK Jan, Školy české. Obraz jejich vývoje a osudů, I-II, Praha 1913 a 1918.

TAYERLOVÁ Magdaléna a kol., Česká technika – Czech Technical University, 2. vyd., Praha 2004, ISBN 80-01-03165-9.

VOŠAHLÍKOVÁ Pavla, Rákoska v dílně lidskosti. Česká škola v 19. století očima současníků, Praha Academia 2016, ISBN 978-80-200-2533-3. 

Metody výuky
Poslední úprava: prof. PhDr. Jiří Pokorný, CSc. (06.03.2023)

Výklad, přednáška, rozbor pramenů.

Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Jiří Pokorný, CSc. (06.03.2023)

1. Počátky moderního školství v osvícenské epoše. 2. Školství v první polovině 19. století, J. J. Ryba. 3. Hasnerův zákon, školství v druhé polovině 19. století. 4. Střední školství, univerzita a technika. 5. Lidová výchova na přelomu 19. a 20. století. 6. Školství za první republiky. Reformy. 7. Socialistické školství - do r. 1968 včetně. 8. Lidová výchova za války a po válce. 9. Socialistické školství - 1968-1989 a dětské/mládežnické organizace. 10. Školství po 1989 - I. 11. Školství po 1989 - II. 12. Kolokvium. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Jiří Pokorný, CSc. (06.03.2023)

Odpovídající docházka (minimálně 75%), účast na závěrečném kolokviu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK