PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specializační historický seminář F - OPND4D036B
Anglický název: Specialisation Historical Seminar F
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (31.05.2022)
Kurz "JAK UČIT O ...?" je definován jako nadstavba k povinným předmětům a praktický návod „Jak učit o …“ . Kurz cílí na možnost zprostředkovat studentům současné trendy ve výuce dějepisu formou debatních setkání odborníků na daná historická období a metodiku z řad pracovníků Katedry dějin a didaktiky dějepisu a dalších odborníků ze specializovaných institucí, kteří se soustavně zabývají zvoleným tématem. Bude se jednat o témata jako „Jak učit o protektorátu“, „Jak učit o antice“, „Jak učit o středověku“, „Jak učit o holocaustu“ a další aktuální problematiku. Vedle pracovníků KDDD se budou těchto setkání účastnit odborníci na zvolené téma a také pedagogové s praxí. Cílem kurzu je studentům představit a přiblížit, jak výsledky vědecké práce v oblasti historie implementovat do školní výuky dějepisu. Pro účely interakce a propojení studentů s kolegy z praxe, a to zejména z řad absolventů katedry, kteří již působí v pedagogické praxi a mohou tak své zkušenosti prezentovat v následné diskusi, je možno kurz v případě nutnosti realizovat i hybridně. S ohledem na primární cíl o maximální propojení teoretické výuky s praxí a využití přímé interakce je plánováno kurz obohatit o debaty a diskusní panely nejen o zástupce nejen odbroné, ale i širší veřejnosti.
Deskriptory
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (07.09.2022)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 40 hodin
Příprava na zápočet 2 hodiny
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (31.05.2022)

KEPARTOVÁ, Jana, ed. Antika?: zajděte do kina, přečtěte román. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2006. 209 s. Knižnice Dějin a současnosti; sv. 31. ISBN 80-7106-850-0.

MONACO, James. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004. 735 s. Albatros Plus; 35. ISBN 80-00-01410-6.

HAVLŮJOVÁ, Hana a kol. Památky nás baví. Edukace jako klíčový nástroj zkvalitnění péče o kulturní dědictví ČR. Vydání první. Praha: Národní památkový ústav, 2014. 277 stran. ISBN 978-80-905631-1-7.

MIKULEC, Jiří. Náboženský život a barokní zbožnost v českých zemích. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 394, xx s. obr. příl. ISBN 978-80-247-3698-3.

KOURA, Petr. Druhý život Protektorátu Čechy a Morava: Lidice, pomníky, hrdinové: příspěvek k české vzpomínkové kultuře. 1. vydání. Praha: Pulchra, 2019. 237 stran. ISBN 978-80-7564-041-3.

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (03.11.2022)

1. Jak učit o antice
2. Jak učit o husitech
3. Jak učit o době pobělohorské (mýty a stereotypy doby "Temna")
4. Jak učit o holokaustu

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (31.05.2022)

Podmínkou zakončení předmětu je pravidelná účast na seminářích a vypracování seminární práce týkající se některého z probíraných témat.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK