PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specializační historický seminář B - OPND4D032B
Anglický název: Specialisation Historical Seminar B
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Vít Vlnas, Ph.D.
Vyučující: Mgr. David Venclík, Ph.D.
prof. PhDr. Vít Vlnas, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (21.04.2020)
Specializační seminář se bude zabývat významnými tématy politických, hospodářských, sociálních a kulturních dějin v českých a středoevropských souvislostech a jejich využití při inovaci školního vyučování. Cílem je tedy přispět k pochopení současného historického diskurzu a přenést jeho výsledky vhodným způsobem do přípravy učitele a samotné výuky ve škole. Specializační historický seminář B - Vybrané kapitoly a problémy vizuálních studií. Seminář si klade za cíl rozšíření a prohloubení znalostí získaných studenty v příslušných povinných předmětech se zřetelem na praktické dovednosti aplikovatelné v pedagogické činnosti. Současná vizuální a mediální studia se v současné době dynamicky vyvíjejí a je pro ně charakteristická řada interdisciplinárních přesahů pokud jde o teoretické základy i o specifická badatelská témata. Cílem výuky je především dovést studenty ke schopnosti samostatně vytvářet výstupy didaktického charakteru za pomoci daných principů a naučit je – a potenciálně pak i jejich žáky – nakládat s vizuálními, mediálně zprostředkovanými daty s ohledem na aktuální trendy a problémy (manipulace médií, účelový výběr obrazových informací, „fake news“…). Základní témata semináře: 1. Ikonografie a ikonologie (v konkrétní explikaci na raně křesťanské umění). 2. Vizuální dílo jako médium a jako nástroj ovlivňování veřejného mínění (v konkrétní explikaci na počátky mechanické reprodukce vizuálních děl – „tiskovou revoluci“ 15. a 16. století). 3. Vizuální dílo jako předmět reprezentace a nástroj kulturní expanze (v konkrétní explikaci na barokní umění v románské oblasti a jeho recepci). 4. Vizuální dílo v éře revolucí a jeho výpovědní potenciál (v konkrétní explikaci na vybraná díla 18. a 19. století). 5. Umění a vizualita v éře masové reprodukovatelnosti obrazu (v konkrétní explikaci na tištěná média a dějiny fotografie v 19. a 20. století). 6. Manipulace obrazu a manipulace obrazem (v konkrétní explikaci na politickou propagandu 19. a 20. století). 7. Vizuální dílo jako sociální konstrukt: genderové, (post)koloniální, klimatické a jiné diskursy (v konkrétní explikaci na vybrané kapituly dějin umění od renesance po současnost). 8. Možnosti a limity výpovědi nefigurativního umění (v konkrétní explikaci na vybrané okruhy vizuálního umění 20. a 21. století). 9. Vizuální dílo jako historický pramen (v konkrétní explikaci na vybraná díla).
Deskriptory
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (07.09.2022)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 40 hodin
Příprava na zápočet 2 hodiny
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (21.04.2020)

Literatura:

Ján Bakoš, J. Minulost v přítomnosti. Současné umění a uměleckohistorické mýty, Bratislava 2002.

Walter Benjamin, Umělecké dílo ve věku jeho reprodukovatelnosti, in: Dílo a jeho zdroj, Praha 1979.

Marta Filipová - Matthew Rampley (eds.), Možnosti vizuálních studií. Obrazy - texty - interpretace, Brno 2008.

Jutta Held - Norbert Schneider, Sozialgeschichte der Malerei vom Spätmittelalter bis ins 20. Jahrhundert, Köln 1993.

Richard Howells - Joaquim Negreiros (eds.), Visual Culture, 2. vyd. Cambridge 2012.

Filip Komárek - Michal Konečný (eds.), "Ani spolu, ani bez sebe…" Interdisciplinarita v dějinách umění, Brno 2011.

Claude Lévi-Strauss, Rasa a dějiny, Brno 1999.

Robert S. Nelson - Richard Schiff (ed.), Critical terms for art history, 2. vyd.Chicago 2003; slovenský překlad: Kritické pojmy dejín umenia, Bratislava 2004.

Martina Pachmanová (ed.), Neviditelná žena: Antologie soudobého amerického myšlení, Praha 2002.

Josef Válka, Myšlení a obraz v dějinách kultury (studie, eseje, reflexe), Brno 2009.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK